lördag 29 september 2007

Humor

2 av de, i mitt tycke, allra bästa bibliotekarierna jobbar på ett bibliotek vid en statsvetenskaplig institution vid ett universitet i Sverige. För ett tag sedan roade jag mig med att ringa till detta statsvetenskapliga bibliotek, förställa min röst, och fråga efter boken "Rädd att flyga" av Erica Jong (en 70-tals bok om kvinnors frigörelse, idag lika aktuell och spännande som en 80-tals actionfilm med mycket specialeffekter, ganska otrolig att finna på ett statsvetenskapligt bibliotek). De snälla bibliotekarierna brukade snällt och plikttroget slå i katalogen efter denna bok, och trots att jag upprepade detta lilla skämt brukade åtminstone en av bibliotekariena alltid hinna knapppa in minst "rädd att fl" innan hon kom på att det var jag i luren. När jag så idag skulle slå en pling och säga hej kunde jag inte motstå frestelsen att öppna samtalet med "hej, mitt namn är kajsa, jag undrar om ni har taxeringkalendern hos er?", svaret jag fick var klockrent ur bibliotekariesynpunkt: "jag vet inte, men jag ska se efter". Jag fortsatte då med "joe, det är så att jag skulle vilja veta vad författaren Erica Jong hade för årsinkomst förra året". Det blev tyst i luren någon sekund, och sedan fick "Kajsa" svaret, levererat med en vänligaste och mest professionella röst, att just Erica Jongs årsinkomst var tipp-exad i den taxeringskalender som fanns till hands på statsvetenskapliga institutionen, men kanske fanns det något annat som bibliotekarien kunde hjälpa till med? Jag skrattade glatt och återberättade sedan den här historien för Jens. "Vilken tur att du har kompisar som också har sådan där bibliotekariehumor", blev Jens svar.

Vad menar han!?!

Idag är Jens lite krasslig, så vi har mest vilat. Eller, vi tränade på morgonen och eftersom vi är typ de enda som använder gymmet här så är air conditioneringen alltid avslagen när vi kommer dit och därmed får vi träna i ca 30-gradig värme. Det tar ju en del på krafterna. Men förutom att träna och tvätta har vi bara varit borta på 101:an och käkat lite, och annars mest bara slappat. Vi har båda lite hemlängtan och har tittat på avsnitt av "Fråga Anders och Måns", som vi har med oss på datorn här. Ikväll ska vi på middag hos ett par svenska tjejer och sen får vi se vart näsan pekar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du hade fått samma svar om du frågat om Björn Ranelid ;)

kram.

Eva sa...

haha! jag ska fråga om honom nästa gång, så snart jag är klar med att raka mina armar..