torsdag 6 september 2007

Åh vad jag luktar gott!

Sitter insvept i en av de stora, vita frottéhandukarna på hotellet och doftar ljuvligt. De hade bara en typ av shampo för västerländskt hår av mitt märke att välja på, men oj vad det var trevligt att tvätta håret i "riktigt" shampo igen!

Det tog mig 4 timmar att hitta affären där man köper ett kontantkort till mobilen, och jag fick lära mig den hårda vägen att taiwaneserna inte säger "nej" om de inte har svaret på en fråga, utan glatt viftar iväg en åt något slumpmässigt håll. Jag tog det dock lugnt och passade på att utforska mina omgivningar när jag ändå höll på, och har nu ganska god koll på Taipei Man Station och området precis där runtomkring. Dessutom tror jag att mitt taiwanesiska nummer blev aktiverat för en stund sedan, så nu är det bara att sms:a och ringa på:

+886 955 014 629

Att hitta till salongen "Happy Hair", som säljer mitt shampo, gick dock snabbare trots att gatuadresserna är lite lustiga. Salongen jag skulle till ligger tex på No.4, Alley 15, Lane 106, Sec. 3 , Mincyuan E Rd. Stadens vägar är uppdelade i enligt ett nätverk där två stora vägar (en norr-söder-gåeende och en öster-väster-gåeende) utgör huvudaxlar. Söder om den öst-västgående vägen heter vägarna XX South Road, och norr om den heter de XX North road. På samma sätt byter en YY West Road namn till YY East road när den passerar den norr-södergående vägen. Alla stora vägar är indelade i sektioner, och ju lägre nummer på sektionen, desto nämare huvudaxeln ligger den. "Sec. 3" i adressen ovan är alltså hyfsat centralt. Efter att man tagit sig till Mincyan East Road, Section 3 i fallet med Happy Hair, börjar man titta på gatunumren. Alla hus är numrerade precis som hemma, med udda nr på en sida gatan och jämna på en annan. Dock är även de mindre, korsande vägarna numrerade. För att hitta "Lane 106" går man alltså till gatunummer 105, och nästa nummer är alltså inget hus utan en väg. På samma sätt är sedan "alleys" mindre gator som korsar en "lane". I hus nummer 4 på den 15:e alleyn som korsar Lane 106, som i sin tur korsar Mincyan East road hittar man alltså Happy Hair. Lätt som en plätt, eller hur!? =)

Tog en bild när jag kom ut från hotellet imorse, för jag tyckte det var så fint ute. Det ser inte riktigt lika fint ut på bilden, men den får hänga med i alla fall.

Ovanligt få scotrar vid en gatukorsning. Längst bak i bilden skymtar Taipei 101.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej syster!
Vilken tid I SVERIGE ska man inte ringa? DVS vilken tid i Sverige sover ni?
Det är åtminstånde ett system för adresserna, sen är det bara att vänja sig.
/Ola