tisdag 18 september 2007

Wipha!

Nu skriver både DN och aftonbladet om hur Shanghai rustar sig för att möta Wipha, supertyfonen i vars utkant vi just nu befinner oss. Vi är ganska glada att den "missar" största delarna av Taiwan, och vi "bara" blir påverkade av dess utkanter.

Hittills har vi både vatten och ström, men vi har laddat våra mobiler och tappat upp vatten i badkaret ifall något skulle slås ut i takt med att tyfonen rör sig närmare under eftermiddagen och kvällen. I vår lilla bunker är det dock som tidigare, väldigt lugnt. Vi tänkte gå ner på bottenplan och träna lite.

Sen rullar vi nog tummarna en stund. Wipha är snäll än så länge.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fast det svämmar över på en hel del ställen. Det har fallit en halv meter regn på flera ställen i norra Taiwan såg vi just på TV-nyheterna. De är besvikna på att det inte förekommit några katastrofer ännu, så de gör allt de kan för att det ska verka värre än det är...

Eva sa...

Va!? Jag har ju sett på nyheterna om hur de rapporterar ifrån ställen med mycket vatten, men att de skulle överdriva för att få det att låta värre verkar ju inte vettigt! Varför vill de ha katastrof? Ja, jag fattar ju inte vad de säger på nyheterna och alltså inte att de överdriver, men visst är det slagit att alla som är runtomkring, typ kollegor till min sambo, andra expats, lokalanställda här i vårt hus osv, verkar ta det hela med väldig ro, medan tv, tidningar och radio är fullständigt fokuserade på tyfonen. Konstigt..

Eva sa...

ps. Jag känner inte så många Perry, så jag gissar att du är svensk och i Taiwan? =) Jag är här nu iaf, and loving it! Tack än en gång för din hjälp tidigare! ds.

Anonym sa...

Har varit kass på att kommenetra, jag vet, men jag läser allt du skriver! Hoppas ni inte drabbas så illa av tyfonen! Själv har jag haft en mindre tornado i mitt hus idag, den heter Nellie...helt galen har hon varit, gapat och skrikit och inget jag sysselsatt henne med har dugit åt lilla fröken....hon ska BARA gå med min hjälp!!! Inget annat!!! Gissa om det är påfrestande för en rygg som snart går av på mitten??? ;-) Tänker på dig ofta! Massor av kramar Jenny

Eva sa...

Hej Jenny! kul att höra av dig! Men jag fattar hur det är, jag har svårt att hinna maila alla jag tänker på om dagen, och med en egen liten tornado kan jag tänka mig att det finns än mindre tid. Ta du hellre hand om lilla guldkornet ordentligt, så hörs vi när vi har tid! Roligt att hon börjar vilja gå! Det är nog bara för att hon har så bra fadder, tror jag... =)