tisdag 25 september 2007

Kan någon räkna på sannolikheten?!?

Firade taiwanesisk helgdag idag (moon festival - man tittar på månen eftersom den anses vara rundast på året just nu, och den runda formen i sig står för helhet och fulländning och det är bra. Taiwaneserna grillar med sina familjer och äter sk moon cakes. Har jag skrivit det här redan? I så fall har jag skrivit det två gånger nu) genom att gå på zoo i 37 gradig värme och sedan ringa in en svensk kollega till Jens för en öl på vårt tak och därefter äta middag på jättebra japansk restaurang. Vi hade jätteflax med tiden, för just när vi kom upp på taket hade det dels svalnat och fläktade bra så att det var helt och hållet uthärdligt att vara där och dels pågick en hel del fyrverkerier runt om i stan. Vi tog en öl, käkade moon cakes som Jens kollega hade tagit med, och gick sedan till restaurangen där förljande utspelade sig:

Eva till Jens kollega (J): så du har alltså bott på 5:e norr på Helsingkrona nation i Lund? När då, och vilket rum?
J: pentryt, jag flyttade ut 2001.
Eva: haha! Jag känner började hänga på 5:e norr precis efter att du flyttat då, när Nicklas bodde i pentryt!
J: jaha! Du känner Nicklas! Vilken liten värld!

Jens mummlar något om att det hade varit osannolikt att INTE träffa på någon som känner någon som man själv känner, när vi börjar prata vidare.

Eva: så sen flytttade du iväg från Lund då eller?
J: nej, jag flyttade till väster, precis där bakom västerkyrkan, jag kan inte minnas vad gatan hette..
Eva: hmm, byggmästaregatan?..eller..

..förvirring uppstår, vägar förklaras hit och dit, när Eva plötsligt utrbister:

- jaha! Postiljonsgatan!
J: JA! Just det!!
Eva: nehe! vilket nummer!
J: minns inte, men det var längst bort på gatan.
Eva: eh..inte 10 väl?
J: Jo! Det var det!
Eva: eh.. ett gult hus med 4:a lägenheter?
J: ja, precis! och hyresvärden bodde längst ner till höger!
Eva: och vilken lägenhet bodde du i?
J: den, ovanför, längst upp till höger.
Eva: Den har jag också bott i.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hade kunnat räkna på sannolikheten men där är för många okända variabler som jag inte orkar ta reda på för att göra det.
Har för mig att det fanns en ungersk matematiker som graderade människor efter hur många steg de var ifrån honom. De som hade arbetat direkt med honom var på steg 1, de som arbetat med någon som arbetat med honom var steg 2 och så vidare. Han var tydligen så aktiv över hela världen att när han dog fanns det ingen som studerat matematik som var längre bort än steg 7.
/ola

Anonym sa...

Nja, jag måste nog besserwissra lite och säga 6 steg.

Den längre förklaringen hittar man på;

http://en.wikipedia.org/wiki/Six_degrees_of_separation

Sannolikheten vågar inte jag heller ge mig på att räkna ut.

Anonym sa...

Hmm, vill du ha sannolikheten för att det hänt, eller för att det ska hända igen?

Nähä, inte det.

Ingkognito

Eva sa...

Någonstans i bakhuvudet visste jag att somliga skulle börja dumma sig när jag skrev det här inlägget. Jag skulle egentligen bara vilja ge en guldstjärna till Ola för att han inte var först! =) Egentligen skulle jag nog vilja ha sannolikheten för att jag överhuvudtaget skulle kunna skriva något om sannolikhet utan att somliga farbröder skulle klara av att läsa ett sådant inlägg utan att kommentera det på det sätt som just skett. Men det vet jag ju redan. Sannolikheten för det är noll!