torsdag 6 september 2007

Omskakad

Vaknade i natt av att jag nastan trillade ur sangen eftersom den skakde rejalt. Gardinerna slog mot fonstren, och jag insag snabbt att jag upplevde en ratt kraftig jordbavning. Fastan jag varit med om det i USA blev jag ratt uppskakad (ha..ha..) och kunde inte riktigt somna om. Gick ner i lobbyn for att kolla laget, och fick veta att Hotell Sheraton "is one of the best buildings in Taipei, completley safe" och att "there is nothing to worry about, just go back to sleep". Latt for dem att saga! Det var ett 20-tal gaster som tagit sig ner i lobbyn, och jag satt en stund i en av sofforna och betraktade personalen som stadade och fejjade, till synes oberorda av att jorden under deras fotter bara for nagar minuter sedan haft eget liv. Jag gissar att man vanjer sig..

Den har jordbavningen var lite storre an normalt, 6.5 pa richterskalan (det ar mycket!), och de andra expats jag pratat med pa matlagningskursen jag var pa idag sa att for manga av dem sa var det den forsta, eller i alla fall den kraftigaste, jordbavningen som de kannt av. Det ar ju lite lugnande i alla fall. Sa himla behagliga ar de da rakt inte..

Och Jens? Han sov sa klart igenom det hela! Forvisso var han trott efter att ha jobbat intensivt i 2 dagar och sedan bradstortat fatt boka om sin flygbiljett "hem" for att hinna innan den tyfon som drabbar Tokyo idag skulle hindra all flygtrafik, men anda.. Aven efterskalvet nagon timma senare (som enligt rykten pa matlagningskursen skulle ligga pa 5.6) var kraftigt nog att vacka mig, aven om det varade kortare tid och darfor var lattare att somna om efter.

Pa matlagningskursen idag traffade jag ytterligare lite trevliga manniskor, och fick lara mig hur man gor 3 taiwanesiska forratter. Far sa om jag vagar ge mig pa det nagon gang, forst far jag nog lara mig att forsoka uppskatta dem..

Nu ska jag forsoka trana lite pa hotellets gym och sedan blir det middag med ericsson ikvall.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Syster!
Varför flyttar du bara till ställen där jorden inte har vett att ligga still??
NU vet jag vem som får laga maten när jag kommer på besök, och det ska bara vara taiwanesisk husmanskost. Det ser jag fram emot. Hihi.
/Ola

Eva sa...

Ja du... den frågan har jag ställt mig själv ett par gånger.. Framförallt när det skakade som mest. Kanske för att uppskatta stillaliggande Skåne bättre när jag väl slår mig till ro? =)

Inte ska vi väl spendera tiden med att låta mig laga mat när vi kan gå ut och äta gott? Jag kan däremot ta på mig att hitta endast goda restauranger för oss att käka på. Är jag inte snäll, så säg? =)