onsdag 19 september 2007

Postmandarinsk stress...

Efter svåra upplevelser kan man råka ut för posttraumatisk stress. Undrar om termen "postmandarinsk stress " finns. I alla fall borde den finnas. Jag har nog aldrig varit mer kokt i huvudet än nu. Mina kunskaper i mandarin sträcker sig nu till ca 10 fraser, och därtill en del av "alfabetet" samt de 4 (5 om man är noga) tonerna. Och det är ca 5 fraser, ett alfabet och 5 toner för mycket. Jag hann bli rätt bra på de 4 första fraserna vi lärde oss under gårdagens tyfonledighet, men nu alltså.. Och alla zi, shi, tsi, hit och dit. Helt omöjligt att skilja åt!

Det blir ju inte precis mer reda i huvudet av att det känns som att gå runt i en våt trasa här heller. Någon sa att det brukar bli klarare i luften efter tyfoner, men det stämmer verkligen inte med vädret idag. Eller så kanske bara detta är (ännu en) ovanligt fuktig dag?

101:an klädd i moln.

Nu ska jag på språkutbyte och sedan blir det pajbak med svenskorna ikväll. Imorgon ska jag på tur till ett tempel på förmiddagen, och shoppa med brittiskan på eftermiddagen.

Inga kommentarer: