onsdag 26 september 2007

Månfrukt och bubbelbad

Tänk sig att det faktiskt hjälpte att gå på språkutbytet igår! Jag kan numera på kinesiska säga "vad är det där?" och "vad kallas det här" och om någon råkar fråga mig och syfta på en stol, ett bord, en penna, en dörr, en lampa eller en vägg, så kan jag svara också! Min språkbytarkompis är riktigt duktig på svenska, och när telefonen ringde igår kunde hon efter samtalet säga "hhoouun ..v..v.. vaaaarrrll ..no!.. ärrrll .. miin ..... ssyy... syyyssstror". Imponerande, tycker jag!

Igår kväll efter mitt språkutbyte visade Jens mig hur man äter månfrukt. Vi är inte helt säkra på att det heter "moon fruit", men det var i alla fall vad Jens kollega kallade frukten såhär i moon festival-tider, och visst låter det skojjigt med den svenska översättningen? Exotiskt. Frukten i sig hade ett fast fruktkött som i smaken påminde ganska mycket om en lite sötare grapefrukt. Gott var det i alla fall!

Efter fruktstunden blev det bubbelbad med badskummet jag köpt i förra veckan. Att det kan vara så skönt att bada i ett så varmt land!

Fruktstunder och korta, knaggliga meningar. Det låter ju nästan som vi är på dagis.

Det finns förresten nya bilder från villervallan på mitt vanliga webbalbum.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tänkte skriva en kommentar här men blev avbruten av någon som ville veta något om en kund och.....tja...då blev det så här istället.
Se där!
Nu blev det en kommentar ändå fast den inte blev som jag tänkt från början.
/Herr Selen

Anonym sa...

Hej Eva! Jag heter Maria och min man har fått för sig att vi ev. ska till Taipei ett år. Kan jag få din e-postadress? Jag skulle så hemskt gärna vilja komma i kontakt med dig. Jag har tusen frågor! Vänliga hälsningar isatorp@hotmail.com

Eva sa...

hahah! Mr Selen: du är ju för rolig du! Kul att höra av dig iaf! Nu kommer du veta allt om vår resa när vi ses på golfrestaurangen nästa sommar. Vad ska vi då prata om? Fisk? =)

Eva sa...

ps. Maria: jag har mailat dig! min epost är evakronfalt@gmail.com! ds