måndag 17 september 2007

Ni jiao she me ming zi? (What is your name?)

Kinesiskan började idag! Jag tyckte att de ynka två timmars undervisning om dagen som alla skolor erbjuder här verkade väldigt lite, men nu förstår jag varför det inte ges mer! Oj så mör jag var i huvudet efter 2 X 50 minuter med kinesiska. Jag var ensam europé i klassen (ca 15 st totalt) och förutom en amerikanska (vars mamma är Taiwanes och pappa från fastlandskina) den enda utom-asiaten. Amerikanskan var lite yngre än mig (22) men väldigt trevligt och vi hängde ett par timmar efter skolan idag. Undervisningen gick till så att lärarinnan (som verkar trevlig, förutom att jag överhuvudtaget inte fattar vad hon säger..=) sa en mening, tex den i rubriken, sen skulle alla säga efter henne i kör, sedan upprepade hon meningen och pekade på första eleven i den halvcirkel vi satt i, och så skulle eleven upprepa, och så nästa elev och nästa elev. Därefter gick vi vidare på svaret (Wo jiao Eva, i mitt fall) och gjorde likadant där, först alla i kör, sedan en och en. Sen ställde läraren frågan, och vi elever skulle svara. Sen skulle elev nummer ett fråga elev nummer två, som svarade och sedan upprepade frågan till elev nummer tre, osv. Sen fick alla säga allt i kör igen, och sedan skulle vi ställa oss upp och gå runt och fråga varandra innan vi satte oss och upprepade allt i kör en sista gång, och gick på nästa mening. Totalt lärde vi oss 4 meningar. Låter det snurrigt? Gissa då hur det var för mig som skulle försöka förstå instruktionerna (lärarinnan är bra på engelska, men talar enbart kinesiska med oss) och försöka få rätt på uttalet också! Men det var kul, och ganska pedagogiskt att man fick gå upp och röra på sig med jämna mellanrum. Det ska nog bli kul!

Det har regnat mest hela dagen, och nått någon form av rekord i fuktighet sedan vi kom hit, så det jag sett har jag mest sett ur det perspektiv som syns på bilden till vänster - under kanten på mitt paraply.. Om någon dag eller så kommer det nog vara klarare och bättre luft, tyfoner tenderar tydligen att rensa luften..

Jag och Jens hade lite oflyt idag. Vi hade äntligen fixat tillräckligt mycket med saker som vi behövde till lägenheten osv, för att kunna ta oss för att gå ner och prova gymmet som finns här i huset, och så har de stängt på måndagar! Vi tänkte dock inte ge oss, utan skulle precis gå ut och springa istället, när himlen verkligen öppnade sig (och det är inte något snällt Sverige häll-regn här, det kommer MYCKET vatten när det regnar). Ok, tänkte jag, men då kör vi pilates då! Jag hade just övertalat Jens om att det visst var en bra träningsform och att han gott kunde prova på det innan han dissade det, när vi upptäckte att den tränings-DVD som min pilatestränare varit gullig nog att låna ut till mig (jag frågade förra gången om hon hade tips på någon som var bra att köpa, för jag vill träna hemma och då hade hon med den här idag och jag fick låna den efter morgonens pass - så himla gulligt!) var enbart på kinesiska. Det kändes inte som att vi skulle träna.

Jag var rätt mör i hela mig och provade istället vårt badkar. Det var jätteskönt, för det är ganska djupt, och med lite tända blockljus var det jättemysigt att sitta där när regnet öste ner utanför. Jag var sådär varm och avslappnad i kroppen och tänkte just gå och lägga mig när Jens fick ett telefonsamtal där han fick veta att det inte blir något jobb imorgon. Det kommer nämligen en tyfon av sådan grad att allt är stängt och det inte går att gå ut. Det var bara för oss att klä på oss och knata bort till närmsta stora mataffär (pust och stön, den ligger säkert 200 meter bort!) och handla hem vatten och torra matvaror, ifall vi blir inblåsta någon dag. Vi bor jättebra, skyddat från alla håll (någon fördel med att ha kass utsikt åt ena hållet och utsikt mot ett schackt åt andra!), så det är ingen fara för oss. Det värsta som kan hända är att strömmen går och jag inte kan blogga..=) Lite konstigt är det dock allt, att vi lyckas pricka den västa jordbävningen hittills på 2000-talet OCH redan under vår andra vecka får vara med om en tyfon som stänger staden, vilket Jens kollega som bott här i ett år aldrig varit med om tidigare...

Men, vi ser fram emot att sova länge och se på film hela dagen imorgon. Om vi har el så bloggar jag!

Vi klädde på oss rejält för att gå ut och handla, bara för att upptäcka att vinden avtagit och regnet uppört...

Inga kommentarer: