fredag 23 maj 2008

Vad är du för typ?

Det var dags att läsa mig nya glosor under min mandarinlektion idag, och jag fick öva mig på att göra meningar innehållande ord som "att se bra ut" och "att vara arg". Jag sa att min pojkvän ser mycket bra ut, och att han i princip aldrig blir arg. Min lärarinna sken upp och utbrast att en sådan pojkvän skulle hon också gärna vilja ha! Hon tyckte jag var mycket lyckligt lottad (jag kan bara hålla med) och ville genast veta mer om min spännande pojkvän (Hon skulle bara se honom, med sina 190 cm, ljusa hår och ljusblå ögon är han en raritet här i Taiwan). Hon började med att ställa den helt naturliga frågan: "Vilken blodgrupp har han?". Jag såg lite skeptisk ut och svarade: "ehh...ingen aning!" till min lärarinnas stora förtjusning. "Jajustja! Nu utlänningar vet ju inte sånt! ho! ho! ha! ha!" skrattade hon. Pucko mig, liksom, som inte har koll på min pojkväns blodgrupp.

När min lärarinna fick veta att vi båda var födda i jungfruns tecken kunde dock hon genast veta att vi har det pedantiskt fint hemma hos oss och att vi är väldigt sparsamma med pengar.

Jahaja, tänkte jag, och tog min ständigt röriga handväska och gick ut och shoppade i 4 timmar.

Inga kommentarer: