lördag 24 maj 2008

TONI&GUY, Taipei

På frisörsalongen TONI&GUY i Taipei

* jobbar det ca 3 frisörer per kund
*har varje frisör minst 2 assistenter
*har varje assistent en annan assistent vars enda uppdrag är att tvätta kundernas hår
*tar en hårtvättning ca 30 minuter eftersom den inkluderar massage (fast det får man på vilken frisörsalong som helst här i Taiwan. Jag som egentligen inte tycker om massager och frisörbesök, de är liksom så ansträngt avslappnade tycker jag, försökte be om att få en klippning utan massage men fick då glada skratt till svar och blev sedan grundligt masserad)
*får man en käck liten skärm fastsatt på pannan under hårtvättningen, så att inget vatten ska stänka i ansiktet på en
*luktar schampot fantastiskt
*får man under klippningen ställa in sin handväska i ett skåp som låses, med en nyckel som man inte blir av med eftersom den sitter i ett armand med strasspärlor på
*kan man få en väldigt modern och poppig frisyr (så modern och poppig att jag de första timmarna efter klippningen övervägde möjligheterna för att aldrig mera visa mig utomhus igen)

Jag tror att det råder någon form av hierarki mellan de olika frisörerna, assistenterna och assistenternas assistenter. Lägst ner i rangordningen tror jag att man finner hårtvättarna, vilket egentligen är konstigt eftersom de står för den mest njutningsfulla delen av frisörbesöket.

Nu ska jag gå och lägga mig och lukta på de väldoftande men ack så korta stumpar som finns kvar av mitt hår. Jag har under kvällen börjat vänja mig lite vid frisyren och får inte längre en chock när jag ser mig i spegeln, men jag har fortfarande mycket svårt att tro Jens när han säger att det är fint... Vi får se hur det känns imorgon...

Inga kommentarer: