tisdag 6 maj 2008

Glatt

Det regnar i Taipei. Spöregnar. Och har gjort så hela dagen. Man blir som en dränkt katt bara man tar några steg utomhus. Paraply till trots.

I den här stan tycker man att det är viktigt att det är fint på gatorna. Ja, just själva gatorna, som i det ytplan som utgör en gata. (Gatan som i den fysiska helhet som utgörs av markplan, intilliggande hus osv, ser för jäkliga ut för det mesta, med smutsiga hus, ledningar som hänger och slänger, airconditioneringsapparater på utsidan, ojämna trottoarer, med mera, med mera) Så trottoarerna är oftast gjorda av stora stenplattor i någon form av granit. Blank granit blir ännu blankare när det regnar på den. Och hal. Bara under min tur till skolan i förmiddags såg jag två personer dratta omkull och sätta sig på ändan i någon vattenpöl. Tre om man räknar med den person som trillade omkull på bussens hala golv, trots att detta inte var gjort av granit.

Själv går jag försiktigt försiktigt och försöker att inte halka samtidigt som jag sick-sackar mellan vattenpölarna på gatan. För varför bygga gator där vattnet kan rinna undan, såhär i tyfon- och översvämningsdrabbat område, när man kan låta bli? Vissa dagar tycker jag att Taiwan är så fruktansvärt bakom.

Inga kommentarer: