söndag 25 maj 2008

Utshoppad

Jag tror aldrig har jag shoppat så mycket som idag. Jens och jag och sprungit i och ur klädesaffärer och nu bytt ut större delarna av våra garderober. "NET" är en taiwanesisk klädkedja som har en hel del trevliga kläder, i helt ok kvalitet, till inga pengar alls. Den dyraste tröjan jag köpte idag kostade 390 NT, alltså 80 kronor. Förutom kläder har vi också varit iväg och köpt en del elektronik och en del datorprylar, varibland en Asus Eee PC 900. För dem för vilka den beteckningen inte säger något kan jag avslöja att det är den dator som syns på bilden ovan. (Bilden har jag snott härifrån) Den väger mindre än en liter mjölk, är otroligt liten och minst lika kul som den är liten. Jens och jag kan inte komma fram till vem av oss som är gladast för den, och Jens börjar fundera över vem det egentligen är som är nörden utav oss. Nu är jag så trött att jag inte vill se en enda affär till på ett bra tag. Tror jag ska sätta mig och titta lite på vår fina dator istället.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hejhej, hittade precis din blogg. Är själv på väg till taipei om några månader. Blev genast nyfiken på den lilla lilla datorn =) Hur mycket kan en sådan kosta där borta egentligen? Är det lönt att vänta att köpa sig en laptop tills man är där tro? hur funkar det med tangentbord och språk?
Kan knappt vänta tills jag kommer dit! =) hoppas du får en trevlig resa hem!

Eva sa...

Hej! Vad kul!

Datorn kostade 3200 kr här, och går på ca 4500 kr i Sverige. All elektronik och kameror är 30-50 % billigare här (oftast kring 30 %). Datorn kommer förinstallerad med ett linux operativsystem där det går att ställa om så att man har de allra flesta program på engelska, men en del saker poppar upp på kinesiska ändå (dock inte så att man inte kan använda datorn om man inte kan kinesiska, så upplevde i alla fall inte jag det). Är man sedan lite datakunnig kan man hacka datorn och få den att köra med windows på svenska som operativsystem. Det står ju inte å, ä och ö på tangenterna på tangentbordet, men om man vet var de sitter så kan man skriva på svenska ändå när man kör på det svenska operativsystemet. Vill man ha en dator att jobba mycket med så ska man kanske inte köpa samma dator som vi, den är rätt pillig att skriva på och inte så jättestark, men om man vill ha en bra och väldigt portabel extradator att ha när man reser är den perfekt!

Hör gärna av dig om du har några andra frågor! evakronfalt@gmail.com nås jag lättast på. Hade varit kul att veta vad du ska pyssla med här och hur länge du ska vara här. Ha det bra och lycka till med vistelsen här!

Eva