måndag 12 maj 2008

För 2 år sedan

För 2 år sedan satt jag i min lilla cubicle på biblioteket i Berkeley och sög i mig allt som hade med web 2.0 att göra. Jag blev medlem i vartenda nätverk jag kunde och tyckte att det var jättespännande med varje ny tjänst som poppade upp. Dock blev det ganska många användarnamn + lösenord att komma ihåg, och framför att tröttnade jag rejält på att behöva fylla i samman profilinformation gång på gång. Jag frågade mina lite mera programmeringskunniga vänner ifall det inte skulle vara möjligt att göra en profil, där man fyllde i och uppdaterade sina uppgifter, och att man sedan kunde använda denna på alla nätverk/tjänster man använde. "Njae", svarade de, "jag förstår precis vad du är ute efter men det är liksom tekniskt sett mycket svårare än så. Det går liksom inte. Det får man nog bara acceptera".

Bah! Säger jag. Nu börjar ju den typen av lösningar poppa upp. De programmeringskunniga har insett precis vad jag var ute efter. De är bara två år efter mig.....=)

2 kommentarer:

Konrad sa...

Ett ord fran security nerden:
Det som varit trixigt med detta och fortfarande ar det, ar hur man ska lagra/hantera/dela med dig av dina anvandaruppgifter.
I det enkla fallet later du en service leverantor vara navet. Dvs. du ger en service fullmakt att jobba mot de andra i ditt namn, vilket slutar med fragan: vem litar du pa ska halla din uppgifter hemliga och bara ge ut det du vill och inte missbruka det?
T.ex. vill du verkligen ge Facebook ditt login for hotmail/gmail sa de kan matcha kontakter till dig?
Om inte, varfor skulle du da lata en enskild service da hantera ytterligare siter? (typ. MySpace, LinkedIn och andra medlemssidor).

Jag sager: Ga for det krangliga alternativet = Pseudonymity (kommer bli en ny hype pa webben)

Hinner inte forklara men grunden ar att du sjalv valjer vilken information om dig som ska floda mellan olika system (web-siter, services osv..) och detta ar pa en hogre niva som inte ar service specifik.

En undergrupp av detta ar OpenID, som du redan kan se om ett val nar du postar ett inlagg har pa bloggen.

Lankar:
Higgins (http://www.eclipse.org/higgins/)
PRIME (https://www.prime-project.eu/)

Eva sa...

Tack Konrad! Jag ska kolla mer på Pseudonymity. Annars VET jag att det finns krångel. Det är inte det. Det visste jag för två år sedan också. Det är lösningarna jag vill åt. Nu när google och facebook börjar rulla kulan tror jag att det kommer leda till ännu bättre lösningar. Så det så. De är som sagt bara lite sega på det..=)