måndag 12 maj 2008

efterlängtat nr. 2

Det var också för ungefär ungefär två år sedan som min mp3-samling började växa sig allt för stor för att hantera. Jag började drömma om en tjänst som automatiskt kunde känna av vilka låtar jag har och tagga dem rätt, så att det kunde få bli ordning och reda nog (jag är ju trots allt bibliotekarie) i min musiksamling. . Idag läser jag om TuneUp, som verkar göra just detta. Om jag har riktig tur har jag lyckats lägga beslag på en invite ifrån Techcrunch, men jag vet inte ännu om jag hann med innan de tog slut.

2 kommentarer:

Konrad sa...

Jag maste lagga nasan i blot igen :)

Verktyget du namnde ar fortfarande av old-school sorten, dvs. den forlitar sig pa vad som star i metadata-taggen for varje lat.

Nagot som jag testade for ett ar sedan och som verkar finnas att fa som WinAmp/iTunes plugin nu for tiden ar fran MusicIP.

Det fracka som de anvander sig av ar nagot som kallas "acoustic fingerprint", dvs. varje lat analyseras och ett "fingeravtryck" skapas av laten som kan kollas upp i deras online databas och dar kan ratt metadata for laten hamtas.
Fingeravtrycket beskriver pa ett kompakt satt vad laten innehaller i musikvag, bieffekten (en jevligt bra en) ar ocksa att funktionen "liknande latar" fungerar bra mycket battre an att forlita sig pa genre-faltet i det vanliga tagg-formatet.

MusicDNS (deras analyserings-algoritm): http://www.musicip.com/dns/

MusicIP (deras program och plugins for att anvanda sig av algoritmen): http://www.musicip.com/mixer/

Tack och hej!

Eva sa...

Du är ju en guldpärla idag Konrad! Men så långt som jag läste skulle TuneUp INTE förlita sig på metataggarna? Jag måste kolla igen... och självklart kolla in MusicIP! Återkommer!