söndag 4 maj 2008

Eldflugornas dal

















Taiwans största sjö heter Sun Moon Lake och är omåttligt populär bland taiwaneserna. Vi spenderade vår resas sista natt vid sjön, och efter att ha blivit hänförda av den dramatiska östkusten, den häpnadsväckande vackra nationalparken Taroko Gorge och de fullständigt makalösa vyerna längs Highway 14 hade sjön svårt att väcka några starkare reaktioner hos någon av oss. Ett par saker, förutom den trots allt vackra naturen, gjorde dock att vistelsen vid Sun Moon Lake blev mer minnesvärd än som bara ett lämpligt stopp för övernattning på vägen.

Den första saken var vårt hotell. Det var ett trähus i 3 våningar, väldigt speciellt inrett och beläget i en otroligt mysig liten trädgård, vilken nästan kunde räknas som "inredd" i sig. Överallt fanns mysiga lampor, vackra ljusstakar och roliga små detaljer.

Den andra var middagen som serverades. Eller, egentligen var det inte maten i sig som var så speciell (även om det var den mest delikata hot pot jag någonsin smakat), utan konversationen som föregick middagen. En konversation helt och hållet på mandarin där jag förstod vartenda ord! Kvinnan som serverade oss kunde ingen engelska, och det jag fick ur mig på mandarin var säkert varken särskilt rätt eller särskilt snyggt, men det fungerade! Och jag förstod allt, varenda ord, som kvinnan sa till mig. Det har inte hänt förut och jag blev nästan löjligt glad.

Kanske kan det ha varit mina skrala kunskaper i mandarin som ledde fram till den tredje höjdpunkten vid Sun Moon Lake - att kvinnan som serverat oss middag efter denna kom fram och lite tyst frågade ifall vi sett eldflugor förut. När hon fick veta att vi inte gjort det berättade hon att om vi satt kvar en stund så skulle hennes arbetsgivare snart komma och ta med oss till ett ställe där de brukade synas. Som enda västistar åkte vi en stund senare med ett gäng taiwaneser upp i en bit i bergen bakom sjön, och när vi stannade och gick av bilarna blinkade det i luften omkring oss. Vi blev visade fram till vägkanten och tittade ner i en dal under oss, vilken fullständigt kokade av blinkande flugor. Det var fantastiskt vackert! Från djungeln runtomkring oss hördes grodor som kväkte, syrsor som spelade, djur som skrek, och vart vi än såg var bergssidorna täckta av blinkande små ljus. Obeskrivbart...

2 kommentarer:

Sara sa...

Oh, vi åkte aldrig till Sun moon lake, så det var ju skönt att det inte var världens pangstÄlle! ;)
Vad häftigt med kinesiskan!

Eva sa...

Det var absolut överhoppningsbart! Jag kan tänka mig att taiwaneserna gillar det mycket dock - hela sjön är en stor vattenspegel och allt är ordnat och tillrättalagt runtomkring. Lätt att vara taiwanes vid Sun Moon Lake, men desto svårare att bli imponerad om man tycker om storslagen natur... =)