lördag 17 maj 2008

Ändrade preferenser

Vädret fortsätter att vara helt fantastiskt. När jag lämnar vår lägenhet känns det sådär speciellt, med solen som värmer den stillastående luften, dofterna och ljuden, de ojämna gatorna, och massor av annat gör att det känns nästan som när man är utomlands. Vilket jag ju är. Men ändå inte.

Igår tog jag och Jens tog en slö promenad genom staden och värmde oss i solen. Vi gick förbi Starbucks och hämtade upp var sin (faktiskt jättegod) kaffe och strosade sedan bort till en park där vi tittade på sköldpaddor, blev uttittade och låg på en bänk i skuggan och bara slappade. På vägen hem gick vi förbi ett bostadsområde som vi kom fram till att vi båda hade lagt märke till för att det var så fint. Husen ligger liksom i en fyrkant och inuti fyrkanten har de lite gräsmattor och lite rabatter med blommor i. När man går inne i fyrkanten hörs trafiken inte alls så mycket, och det känns nästan lite lugnt.

Det var inte förrän vi hade gått en stund och pratar om hur fint det var i bostadsområdet som det slog oss att det ser nästan exakt ut som Rosengård i Malmö. Jag vet inte när jag senast skulle ha kategoriserat det området som charmigt, men efter 9 månader av trafikdån, avgaser, smutsiga fasader och folk överallt så sänker man sina kvav. Uppenbarligen.

Tog aldrig någon bild på det "fina" området, men här är en som visar en relativt vanlig gata i Taipei.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hm ... om starbucks kaffet blivit jättegott är det definitvt dax att bege sig hem till sverige. När det gäller Rosengård så har jag själv aldrig prommenerat där och verkligen sett området men det kan säkert ha sin charm.
/Ola

Eva sa...

Ja, jag vet! Jag ska gå in på stortorget i Lund det första jag gör, och se till att skärpa till mig med kaffepreferenserna också. Det här håller ju inte..=)