söndag 11 maj 2008

Spontanmandarin

De senaste dagarna har jag flera gånger pratat mandarin helt spontant och bekymmersfritt med expediter i affärer. Förvisso hör kanske inte "finns de här i storlekt 39?" och "Vilken våning ligger Sogo på" till de mest avancerade sakerna man kan ge sig på, men ändå. Det känns så himla kul. Som att allt hårt slit och allt pluggande äntligen börjar ge resultat. Det är som jag kommit över en tröskel och att jag nu kan så pass mycket att jag känner mig ganska säker på enkla vardagssamtal och jag bara därför klarar av lite svårare saker också. Jag blir inte helt förvirrad och bortkommen om jag inte förstår precis alla ord i en mening, jag kan både få ihop det stora sammanhanget och förstå vad jag ska svara ändå. Åh vad jag har längtat efter att komma hit!

Inga kommentarer: