fredag 23 maj 2008

Pax

En sak som alltid brukar få nykomlingar att lyfta på ögonbrynen är säkerheten i Taiwan. I centrum är det så gott som ingen som stjäl, och jag har även tidigare skrivit om fantastiskt skönt det är att kunna röra sig hur man vill, vart man vill, när man vill, utan att behöva oroa sig över vare sig själv eller sina saker. Visst, det finns kriminalitet här också, och man ska aldrig vara övermodig, men man kan slappna av och ta det väldigt lugnt här. Ett bevis på det är sättet man paxar sin plats på
Bordet är upptaget!

caféer och dylikt - genom att lägga sin plånbok/mobil/laptop på bordet där man tänkt sitta på och sedan gå iväg och köpa sin kaffe. Jag hoppas att jag snabbt blir av med den vanan när jag flyttar tillbaka till Sverige. Om inte annat lär jag ju snabbt bli av med mina saker...


Inga kommentarer: