onsdag 10 oktober 2007

Jens första jordbävning!

För en stund sedan satt jag och åt frukost i godan ro när det först skalv till lite lätt, och sedan gungade i ca 10 sekunder. En snäll och fin jordbävning, tänkte jag, när det plötsligt slog mig att det fanns en god chans att Jens kanske skulle ha känt den här. (Han tenderar ju att sova sig igenom dem annars..) Och tänka sig, det hade han! Han tyckte det var "häftigt". Hmpf! Den här var i och för sig bara en 5.5:a på richterskalan, så den var väldigt lugn. Kanske till och med lite häftig, om det var den första man upplevt.

Gårdagens tur till Pinglin, en lite by ca 30 min med taxi utanför Taipei, var härlig. Byn bestod i stort sett inte av mer än en vägkrök med lite hus kring och det var väldigt skönt att vara nära naturen och uppleva lite lugn och tystnad. Byn är känd för de teodlingar som omger den och förutom att gatlyktorna i staden är formade som tekannor stoltserar även byn med ett temuseum där man också kan dricka te enligt konstens alla regler. Vi spenderade ett gott antal timmar med att sitta i den lilla paviljong vid vattnet som syns på bilden ovan och dricka olika typer av te vars smak i varierande skala påminde om fiskmat. Det är konstigt så snart man kan vänja sig vid saker, och jag tyckte faktiskt allra bäst om det gröna te med starkast fiskmatssmak.

Det enda vi hade att klaga på under vår tur var värmen. Eller bristen på den. Det var inte mer än 23 grader, och vi konstaterade alla att hösten verkligen är här nu. Förvisso är det väldigt svettigt när temperaturen ligger konstant över 30 grader, men nu har man liksom vant sig. Blivit vän med värmen. Och då försvinner den. Känns lite ledsamt, nästan. Å andra sidan läste jag att ni ska få snö hemma i Sverige nu, så vi kanske inte ska säga så mycket i alla fall.

Batteri till min kamera hade jag glömt att ta med under gårdagens tur, så efter den glada bilden som syns ovan blev det inga fler bilder tagna för min del. Bjuder därför på en bild av hur det såg ut när Jens tittade på Breakfast at Tiffany's hemma hos Linda & Annika (bilden) i söndags.

Inga kommentarer: