tisdag 23 oktober 2007

Asian overload

Idag är jag vansinnigt glad över att det är Taiwan vi bor i, och inte något annat asiatiskt land. Jag är så sjukt trött på mina asiatiska klasskompisar (vietnameser, koreaner och hong kong-bor) att jag har lust att klippa till var och en av dem. Allt det som förr var charmerande står mig nu upp över öronen. De är så högljudda, så nära inpå hela tiden, de luktar matos och tuggar tuggumi så att det smaskar om det (jag HATAR smask! Hur svårt kan det vara att tugga med munnen stängd!? Allvarligt talat!!), de skriker rakt ut i klassrummet fastän det inte är deras tur att svara på frågan, de klänger över mig och ska titta i min bok efter hur jag skrivit, de "rättar" i min bok och mitt uttal (dvs de kör till med något som de tror på, som oftast är fel) och de tar i mig med sina hårda små nypor. De är befinner sig långt över gränserna till min privata svär, hela tiden. Jag vet att de inte är störiga egentligen, att de bara är annorlunda än jag eftersom de kommer från en annan kultur, men det hjälps tyvärr inte för jag stör mig på dem ändå. Taiwaneserna är inte alls sådana. De lämnar en mycket mer ifred. Det värsta som händer är som sagt att de stirrar lite på en på tunnelbanan. Taiwaneser är dock också asiater, så trots att de är lättare att befinna sig ibland än andra asiater får jag nästan lite utslag när jag ser dem just nu. Kinesiskan går dessutom väldigt trögt för tillfället (alla ord är samma!!! Och det är samma tecken för allt, och den busenkla grammatiken är krånglig! Och jag kan inte uttala något!! gaahh!!) , och jag är mest less på alltihopa.

Varför flyttade vi inte till tyskland istället? Där är det ordning och reda som gäller. Inget skrik och kläng där inte. Fast å andra sidan så måste man komma i tid i Tyskland, och punktlighet är väl inte direkt min starkaste egenskap...

Jag försöker ta det hela som en god asiat och nicka, le och fnittra åt allt hela tiden, men inombords ryter en svensk viking att jag borde segla hit alla mina vänner och göra slarvsylta av dem allihopa..

Vi får se om jag/de överlever..=)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håll ut!! Den svenska vikinga horden är på väg men det tar ett tag att segla ditt. Vi kommer vid Jul.
/Ola

Lotta sa...

Sötnos - what doesn't kills you makes you stronger...

Och när man som du gjort vansinnigt snabba och talangfulla framsteg i början av kinesiskastudierna kommer det ALLTID perioder där framstegen planar ut... Tänk på det mer som en upphöjd platå än som en jämn plåga nere vid golvet. Bit i så kommer det snart kännas som att det går uppåt igen.

Eva sa...

Ola! Jag längtar!!!

Sara sa...

Jag förstår precis hur du känner dig!
För övrigt tyckte jag att ditt inlägg var så roligt att jag måste sno en bit av det!