onsdag 3 oktober 2007

Moln

Idag köpte jag ett värdebevis till mitt kontantkort till mobiltelefonen. På kinesiska! Jag sa förvisso bara "finns" "det här" "500?" (pekandes på ett värdebevis som var värt 300 NT$), men ändå! Säkerligen fick jag tonerna fel också, men hur som helst så fick jag svaret "ja" (på kinesiska!) och ett värdebevis i min hand, så jag tycker det räknas. Och igår lyckades jag klämma ur mig "Taipei, 101" på kinesiska när jag skulle åka taxi dit. Inte heller det mest avancerade, men jag tyckte det kändes som att jag bestigit Mount Everest. Göran Kropp, släng dig i väggen!, liksom.

Har dessutom tränat 2 dagar i rad nu, så snart ska jag nog ha fysiken att bestiga Mount Everest på riktigt också (nästan). Det är inget Slim and Tone vi har till gym precis (jag saknar det!), men det duger.

Är ensam ikväll, för Jens är på middag hos en kund i en annan stad och då han ska vara hos kunden imorgon också tyckte alla inblandade att det var smidigare att han skulle sova på hotell i staden, än att han skulle pendla med taxi 2 timmar i varje riktning. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på ikväll. Kanske kilar jag bort till närmsta bokhandel och köper mig en tidning att blädda lite i innan sängdax. Bokhandeln har öppet till 02:00.

Det har varit fortsatt klart och väldigt varmt och dagarna den senaste veckan. Fick veta att solen kallas för "autumn lion" ("höst-lejon") så här års, eftersom den är stark och strålarna liksom river alla som kommer i dess väg. Jag märker inte så jättestor skillnad i värmen. Om det är 27 eller 37 grader gör det samma för mig. Tillståndet blir det samma. Svett som svett, liksom. Men det gör otroligt stor skillnad att det är klart väder. Staden kommer i ett helt annat ljus (bokstavligen talat), och framför allt så är himlen blå och mot den syns de otroligt fascinerande molen. Stora, vita, vackra och mäktiga rullar de ovanför en, men inte så långt ovanför. De verkar följa bergen runtomkring, och ligger ofta ganska lågt, men på avstånd. De ger en härlig, naturbetonad inramning till den annars så modernt pulserande staden.



Förutom att vara omgiven är moln är gatan kantad av taiwanesiska flaggor. En förberedelse inför nationaldagen den 10 oktober.

Inga kommentarer: