tisdag 30 oktober 2007

Att visa omtanke

I Taiwan kan man visa omtanke genom att visa att man ser någon. Och då verkligen ser någon, bokstavligt talat, inte bara att man lägger märke till dem eller uppmärksammar dem utan ser deras fysiska uppenbarelse. Detta kan man till exempel manifestera genom att utbrista "Oh my God! What have you done!? You look terrible! när man träffar på en svensk som fått en acne-reaktion av sin solkräm. Nu var det inte jag som var den drabbade svenskan, men väl en vän till mig, och jag fick min beskärda dos av omtanke från min personliga tränare idag. Han frågar alltid hur jag sovit och ätit (han brukar anteckna noga, så säkert spelar det någon roll för min tränings uppläggning) och när jag idag svarade att jag var extremt trött eftersom jag tyvärr inte gått och lagt mig i tid de senaste dagarna, fick jag höra att han verkligen kunde se det eftersom jag var så fruktansvärt svart under ögonen. Jag kände mig genast mycket piggare....

På tal om tankar så var det väldigt tanklöst av mig att inte nämna att det var min käre kusin som var orsak till besöket på Sverige-restaurangen i förra veckan! När vi fick veta att allt var klappat och klart och att vi verkligen skulle flytta hit var jag lite orolig över vad jag skulle äta eftersom jag inte aldrig tidigare kunnat med asiatisk mat, och då googlade min kusin raskt upp denna restaurang som ett alternativ för mig. Det var omtänksamt, och borde självklart ha nämnts i samband med mitt inlägg (till mitt försvar kan jag säga att det är så pass många svenskar här som nämnt restaurangen för mig innan jag provade den att jag faktiskt lite glömt att det var min kusin som låg bakom det hela från första början. Eller gräver jag kanske bara ner mig ännu djupare nu?). I alla fall - TUSEN TACK MATS! =)

Inga kommentarer: