tisdag 9 oktober 2007

Nyanser

Nu har vi varit här i 5,5 veckor. Det känns på ett sätt som att vi landade igår. På ett annat som vi varit här i en hel livstid. I alla fall verkar det som att vi varit här länge nog för att kunna smälta intrycken något, och nu börjar jag se nyanser i tillvaron. Alla hus ser inte likadana ut, inte alla människor heller. Alla vägar heter inte Zhongxiao (de kan heta till exempel Zhong Shan, Zhong Hua, Zhong Cheng och Huai Zhong också. Och det är faktiskt inte samma sak). Mina klasskamrater har inte alla samma namn. Och staden ändrar faktiskt karaktär utefter tidpunkt på dygnet. Nu när det blivit betydligt svalare ute (idag bara 26 grader. Snart dags att ta på en tröja när man går ut, kanske?) träder också olika dofter fram tydligare. Eller har de kanske funnits där tidigare, bara det att jag varit för överväldigad av allt för att känna att det doftar annat än "varmt och fuktigt" tidigare?

Bilden ovan visar hur det ser ut när jag går hem ifrån tunnelbanan - i fall på eftermiddagarna. På morgonen är det mycket mer folk i rörelse, och fler små stånd som säljer mat (frukost) längs gatorna. Det luktar mat och parfym från alla som precis duschat och gjort sig redo.


Livet här fortsätter att vara enkelt och blir hela tiden bara roligare och roligare. Det är fantastiskt kul att plugga! Kinesiskan är fascinerande (om än svår!) och informatiken som jag läser på distans är intressant. Jag har ingen hemlängtan direkt, även om jag så klart skulle föredrag att ha familj och vänner här med mig, hela tiden. Men även om vi funnit oss väl tillrätta här så lyser så klart fortfarande välkända situationer och saker med sin frånvaro. Därför kändes det som fest när jag idag fick ett paket som en av mina vänner varit snäll nog att skicka till mig (Tack Hanna, du är en ängel!) innehållandes två DVD:er och en bok som jag beställt. Dels var det så klart kul att få varorna jag köpt, men också för att det på utsidan av paketet fanns en tulldeklaration med min väns mycket välkända signatur (har ju hänt att jag sett henne underteckna ett och annat köp, tex på Stortorget i Lund) på. Jag blev alldeles var inombords och nästan lite nostaligsk!

Imorgon är vi lediga då Taiwan firar nationaldag, så vi ska gå ut med lite vänner ikväll och bege oss på utflykt imorgon.


Taiwans flagga. Nu överallt, med andledning av nationaldagen 10/10

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härliga du! Jag saknar dig mycket och dagdrömmer ibland om hur det skulle vara att bo i Taipei. Det låter så sjukt coolt och du är cool som hittar på alla dessa grejor, kurser, pluggar osv. respekt!:) Här på hemmaplan har det varit mycket med tenta, tillfällig utflyttning (bara för två veckor) och annat helt oväntat drama. Men jag mår bra och börjar så smått räkna ner inför SA. Känns lite stressigt när jag tänker på den feta uppsats som ska vara klar mycket snart känns det som...men allt rodnar sig ju, right? Ang ditt mail om vilken adress som funkar så är svaret att båda funkar lika bra! Så det är fritt fram:) Tänker på er, vi hörs snart på mailen! Kramar!!!!!!!!

Anonym sa...

hej!
häftigt vad fort man kommer in i en vardag.
själv har jag svårt att tänka mig en sådan stor förändring...:)
kram hanna

Eva sa...

Cattis: du har facebook meddelande! =) och snart mail!

Hanna: men du har ju barn! Det måste väl ändå vara den största förändringen? Men visst är det konstigt så snart man vänjer sig Blir lika förvånad varje gång..