tisdag 16 oktober 2007

bai bai baby

Nu har Jens åkt till Korea för att jobba ett par dagar (ja, just ett par, han kommer på fredag igen). Jag vet inte så noga vad han ska göra där (företagshemligheter och sånt), men det är säkert nått med telefoner och nått med el och nått med data, och Jens verkade tycka att det skulle bli kul att åka. Nästa vecka drar han till Japan, dock inte Tokyo utan Hiroshima och det blir säkert kul det med. Har fått veta att det finns folk som tycker sig ha god koll på vad jag gör, men inte vad Jens pysslar med (Hej Anderas!=), så därav denna rapport.

Anledningen till rubrikens "bai bai" är att det är så man säger hej då i Taiwan, och en av de första sakerna man tar efter när man kommer hit. Helst är detta "bai bai" kombinerat med att högerarmen sätts i vinkel och att handen fälls upp med handflatan mot personen man ska säga hej då till, och sedan viftas frenetiskt med. Jag skämtar inte, jag gör det själv. Det ser liksom gulligt ut, och gullig är det bästa man kan vara i asien. Eller, jag ser förmodligen ut som en skandinav som står och viftar frenetiskt med handen, men asieterna ser gulliga ut när de gör det. I alla fall så är "bai bai" inget kinesiskt uttryck, utan helt enkelt engelskands "bye" sagt två gånger med taiwanesisk/kinesisk accent.

Undrar hur rolig min engelska kommer låta när jag kommer hem?

2 kommentarer:

Sara sa...

Haha! Man kan inte nog understryka vikten av att vara cute i Taiwan. Och baibai funkar liksom inte alls utan ett leende fran öra till öra och frenetiskt vinkande. ;)

Anonym sa...

Hej Eva!

Jag blev lite orolig att du kanske inte såg att jag svarade. Tyvärr har jag inte din email adress, så jag svarade på min blog efter ditt inlägg. Förstått att Jens åkt till Korea! Kommer du med? Vore skoj

//Ulrika