måndag 15 oktober 2007

Taiwan i ett nötskal. Eller i alla fall en hög med signerade papper

Hade tänkt lösa ett träningskort idag och prova på ett pass i samband med detta. Tog gott om tid på mig, trodde jag, och anlände till gymmet 30 min innan passet skulle börja. 2,5 timmar, ett otal signerade papper, möten med massor av olika personliga instruktörer och en begynnande huvudvärk senare hade jag lyckats lösa mig ett träningskort. Förutom rundvisning av gymmet av min personliga kontaktperson fick jag mitt kroppsfett mätt (hemlig mängd! ha!) av en personlig kroppsfettsmätare, mitt foto taget, en personlig tränare som lade upp en plan för min kommande träning, en person som gick igenom vissa delar av kontraktet med mig medan andra delar gicks igenom tillsammans med någon annan och så till sist en tjej som kom och kollade så att jag förstått allt. Det blir till att träna imorgon istället. Då blir det första sessionen med min personliga tränare, så det blir nog bra i alla fall. Och jag körde pilates imorse, så jag är inte helt otränad för dagen i alla fall. Underligt det här, med all pappersexercis. Och all personal som går åt på ett stort gym som det här! (jag är numera platina medlem av California Fitness, så jag kan träna vart jag vill på alla California Fitness-gym i världen. Känns bra. Tror jag.) Jag förstår inte hur de kan få det att gå runt, för det var inte så vansinnigt dyrt heller. Det kostar mer att träna hemma i Sverige. Kanske vinner de i "ansikte" vad de förlorar i dollars..

Har i alla fall fått reda på vad de konstiga poliserna gör i mitten av korsningen under rusningstrafiken! De som dirrigerar bilar trots att trafikljusen finns. Tydligen står de där inte för att primärt förtydliga trafikljusens signaler, utan för att hindra folk från att bryta mot dem! Hade inte poliserna funnits där hade alla kört mot rött och kaos hade brutit ut. Med tanke på hur folk kör här är jag förundrad över att jag inte kunde fundera ut den där anledningen på egen hand. Det är klart folk bryter mot trafikreglerna om det inte finns en polis som hindrar dem, det ser jag ju hända varje dag (en fil där man bara får svänga till höger, tex, tolkas här som att man kan få lov att svänga höger när man kör i den filen, om man vill. Annars kan man likagärna köra rakt fram, eller svänga vänster ifrån nämnda fil. Eller varför inte göra en strängt förbjuden u-sväng?) och i rusningstrafiken skulle det bli helt ohållbart. Taiwanesisk logik.

Inga kommentarer: