måndag 15 oktober 2007

två osignade

Internet är bra till så mycket. Bland annat att hitta bra musik. Trots min isolering här i musikaliska ingemansland (nej, jag är inte så jättemkt för de tårdrypande ballader som framförs av likbleka, superstylade tjejer och upptar ca 103 % av utbudet här) har jag hittat två band, osignade, som jag fattat tycke för (Tack Eva Westerberg och Beneath a Steel Sky för att ni delat med er!). För den som gillar lite elektroniskt influerad musik rekommenderar jag starkt:

* The deer tracks
och
*Cartwall

Udda att två band som direkt fångar min uppmärksamhet inte är signade. Jag brukar vara ganska seg och gilla sådant som varit hypat för flera år sedan.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det fint med lite ny musik.
Beneath a Steel Sky är alltid bra!! Allt från bergrum till pictogram och därimellan en massa musik. Så bra snubbe som skriver (om än med skitigt hår).

Själv har jag gått tillbaka en tio år eller nått och det mesta av målandet har genomförts med hjälpen av last.fm som slumpat fram musik relaterad till "Six Cents and Natalie". Just under tiden jag skrivit kommentaren har jag hunnit bli bjuden på både The Haircuts, och The Smittens som sjunger om bl a frisyrer i Capucine.
Mycket med frisyrer. Man kanske borde skaffa sig en.

Annars, får jag passa på att tipsa om den nyss öppnade affären Larry's Corner - "coffee and culture for thirsty minds" http://www.larryscorner.se (det var invigning i lördags och visst var jag där). Om man någonsin undrat ifall det gjordes nån sci/fi film 1905, så svarar Larry med att han har den på dvd, eller om man undrar ifall Daniel Johnstons gamla kassetband från '80 är sparade nånstans så pekar han på nyutgivna cd-pressarna från 2005, för att inte nämna sakers som jag inte ens förstår var det är för nått. Härligt ställe, härlig person, helt enkelt.


Nu ska jag njuta lite mer av att bara titta på nya placeringen av soffan mot den nymålade väggen och fantisera hur det kommer att bli när skåp, dörrar, ny tv, och lite annat smått och gott kommer till rätt plats.

När jag kommit i ordning ska jag lyssna lite noggrannare på The Deer Tracks. Bockar och bugar för tipsen.

Anonym sa...

Haha, nu slumpade last.fm fram "Rough Bunnies". Då vet man att det är ett bra band man utgått ifrån.
Fint.
En kopp te på det så är kvällen gjord.

Eva sa...

Hej bror!
Låter fantastiskt trevligt, alltihopa! Har den där Larry något ex av Daniel Johnston & yo la tengos radioframträdade med speeding motorcycle månne? Jag vill ha!!

När kommer det foton från målningen? Vilken färg har det blivit?

Jag har haft bassen i min rss-läsare läänge nu. Alltid en höjdpunkt när han uppdaterar. Vet du någon annan bra musikblogg med trevliga tips? Det är lite skralt på musikfronten här borta annars. Vilket påminner mig om att vi måste skaffa ett par högtalare också. Ännu en tripp till elektronik-kvarteren här. Jens kommer bli så ledsen..=)