fredag 28 mars 2008

Mahjong i Yangmingshan

Taipei ligger precis vid ett berg, Yangmingshan, i vilket det är populärt att göra utflykter. Innan vi flyttade hit bläddrade jag i en guidebok och fick syn på en bild föreställande ett runt litet hus med vacker utsikt uppe i berget och jag tänkte "åh vad fint! dit måste jag åka!". Sen har jag helt glömt bort det där ibland allt annat vi har sett och upplevt, och jag har inte tänkt på det där lilla huset förrän jag i fredags gick på hike i just Yangmingshan och plötsligt, efter en promenad på 700 meter i lodrät riktning, fann mig stående vid en vidunderlig utsikt över Taipei och - ja just det - det där lilla runda huset. Förutom att både promenaden, vädret och sällskapet var så ypperligt trevligt, kändes det extra skoj att ha stött på det där lilla huset. Just inne i huset fanns inga bord och stolar, men väl bredvid, och där satte vi oss och spelade mahjong i solskenet, åt riktigt smarrig äpplekaka och bara hade det gott i några timmar, innan vi promenerade de 700 meterna rakt neråt igen.

Inga kommentarer: