måndag 17 mars 2008

Bibliotek

För att vara bibliotekarie har jag bloggat ovanligt lite om just bibliotek. Fast å andra sidan har jag nog bloggat allt jag har att säga om biblioteken i ett land där jag är analfabet (alltså nästan inget alls). Idag har jag dock fått upp ögonen på två inlägg i (den svenska) biblioteksdebatten som jag tycker är mycket intressanta och lärvärda.

Det ena är Nick Jones artikel i biblioteksbladet nr 1 2008 (på sidan 21). Jones skriver om det uttjatade sättet att vurma för biblioteken som "vardagsrum" och pekar på nackdelarna med en sådan retorik.

Utmärkande för talet om offentliga rum som vardagsrum verkar vara att ”mötet” i första hand framstår som ett igenkännande av likar och en ömsesidig bekräftelse. Bilden man tycks måla upp, avsiktligen eller inte, speglar ett homogent samhälle där demokrati är detsamma som konsensus – ett entydigt och överblickbart samhälle präglat av samförstånd. Bilden tycks inte rymma olikheter, skillnader och konflikter.

Det andra inlägget (via Peter Alsbjers blogg. Även Erik på mymarkup skriver om det) och är Magnus Lindkvists diss av Svensk Biblioteksförenings kampanj Library Lovers. Tänkvärt!

.

Inga kommentarer: