söndag 13 januari 2008

Shopping

Det finns så otroligt mycket shopping i Taipei. I varje hörn finns en jättegalleriga med våning efter våning med olika butiker, och gatorna med affärer tar aldrig slut. Ändå har jag aldrig känt ett mindre sug efter att shoppa än sedan efter att jag kom hit. Att shoppa i Taipei är som att göra en riktigt kass google-sökning - man får för mycket brus. Det är så mycket skräp att ta sig igenom att man inte orkar leta efter guldklimparna. Det verkar inte finnas så stor önskan om att sticka ut och visa sin individualitet i klädvalet, utan snarare en önskan om att smälta in och ligga så nära ett rätt så slätstruket mode som möjligt. Ett mode som är anpassat efter asiater, och inte efter folk med vikingablod i ådrorna. Förutom att det som är slätstruket och tråkigt så finns det mycket som är rosa, ulligt och gulligt. Jag känner lite att jag lämnade den klädstilen när jag var ungefär 9 år gammal. Dessutom ser allting nästan precis likadant ut. Skor är till exempel väldigt lika vart man än kommer. Varje galleria har en våning med skor och där brukar det finnas någon miljon skor och inte ett enda par man kan sätta på fötterna...

Storleken spelar ju så klart en stor roll här. De allra flesta kläder finns i storlek 32-38, vilket man sällan är hjälpt av om man drar 42. Likaså finns de flesta skor i upp till storlek 37 framme, men de klämmer lite väl hårt och mina fötter föredrar storlek 40. Frågar man efter storlek 40 brukar förvisso det enorma bruset av möjligheter minskas avsevärt, och man kan få se på de ca 4 par skor som butiken tagit in i storlek 40. Det är sällan något av dessa skor är några jag skulle placera i kategorin "snygga skor" och det blir liksom inte värt att gå igenom hela omaket av att behöva fråga en expedit som först inte förstår vad man säger och därför ska fnissa förläget i en kvart över detta, och sedan bli skamsen för att de inte har mer att erbjuda, och sedan ska man själv försöka avböja de skor hon faktiskt rotat fram åt en och så ska det fnissas mer och vara mer förläget.. *sucka* Längden på byxor ska vi inte tala om. Jag har svårt att hitta tillräckligt långa byxor till mina 36 tums-ben hemma i Sverige, och i alla-är-minst-ett-huvud-kortare-än-Eva-land är det så gott som helt kört.

Så i alla fall, så blev jag väldigt glad när jag idag hittade inte mindre än 4 toppar på Miss Sixty som varken var slätstrukna, gulliga eller för små (och dessutom på superrea!). Jag slog till direkt. Så nu har jag kläder att ta på mig och slipper ge vika för det senaste modet - stövlar, dunjacka med fluffig krage och minishorts eller kjol som absolut inte går mer än 2 millimeter under rumpan. Rea på Miss Sixty är så bra, i så många avseenden.

Inga kommentarer: