onsdag 23 januari 2008

Hur kunde jag!?

Att bo i ett land där man inte pratar språket och inte kan läsa något omkring en innebär att man blir ganska isolerad. Förvisso har vi både CNN och BBC, så visst får jag veta om Heat Ledgers död och Britneys kollapser till morgonkaffet, blandat med allehanda superkäcka väderrapporter (har de satt i system att alltid komma med något plumpt skämt i samband med väderkatastrofer på CNN? Det verkar ju nästan så!), men de viktiga sakerna i livet är lätta att missa ändå.

Till exempel hade jag helt glömt bort att det är konståknings-EM just nu. Hur kunde jag!? Jag ser fram emot EM och VM hela året, och nu hade jag helt tappat bort att det ens var. Och det värsta av allt är att jag när läser de helt fantastiska nyheterna om att Kristoffer Bentsson ligger 5:a (!!!!!) och att Adrian Schultheiss ligger 8:a (!!!!!!) och vill se deras åk på SVT play, ja då får jag meddelandet:

"Visning av videofiler utanför Sverige

Av juridiska skäl får den efterfrågade videofilen inte visas utanför Sverige. Om du befinner dig utanför detta område eller om vi inte kan bekräfta att du befinner dig innanför området så kan vi tyvärr inte visa videofilen."

Gahh!!! Ibland är det inte alls kul att vara utanför Sverige. Ingen som har någon variant (laglig så klart!) att lägga ut på YouTube? Eller kan berätta för mig hur det går? Och tala om vem den tredje killen som åker för Sverige är, och hur det gick för honom? Så länge ska jag försöka finkamma nätet och pussla ihop små bitar här och var och försöka få en bild av hur allt varit.

(Visst finns det sportkanaler här också, men de är svåra att följa när man inte förstår vad hallåan säger och inte kan läsa tv-tablån.,..)

4 kommentarer:

Jonathan sa...

Du, tror inte det var någon tredje kille... de sa något om att det kunde bli en tredje till nästa gång om de två gubbarna som var med lyckades hålla sig under 13 i placeringssiffra tillsammans.

och isåfall var det en ännu yngre kille ifrån norrland med ryskt namn. ;)

Eva sa...

Onatan! Du är en klippa! Nu har jag dessutom gjort efterforskningar och insett att så var fallet. En av de saker man faktiskt FÅR titta på via SVT play är ett inslag om norrländske/ryske Alesxander. Han verkar hemskt sympatisk. Jag ska verkligen hålla alla mina tummar för att han landar sin trippel axel och att de andra två killarna sköter sitt, så att Alexander också kan vara med framöver! Tänk vilken konståkningsnation vi kanske håller på att bli! I så fall skulle jag flytta hem till Sverige direkt...=)

Sara sa...

Det där har jag aldrig fattat, varför man inte ska kunna se videofiler utanför vissa länder, men det verkar vara ganska vanligt?

Eva sa...

Sara: Jag tror det har något med sändingsrättigheter. Rent teoretiskt så sänder de nog klippen ifall man tittar på dem via nätet, och de har nog bara betalt för att sända inom Sverige. Störigt, tråkigt, men sant... *snyft*