onsdag 30 januari 2008

Klarlägganden

Anledningen till att man inte äter upp fisken, som jag skrev om i mitt förra inlägg, är att ordet för fisk (yu) låter likadant som en del av ett utryck som man använder för att säga att man ungefär "lämnar något kvar för kommande år". Om man äter upp fisken har man alltså inte lämnat något kvar, och kommer då få ett tomt och tråkigt år. Så enkelt var det.

Anledningen till att ingen reagerar över att man använder Mickey Mouse som symbol för råttans är, är troligen att det faktiskt inte är råttans år utan just musens. Jag fick det antagligen felöversatt för mig första gången jag fick det hela förklarat för mig. Så enkelt var det.

Lektionen i skolan idag handlade enbart om det kinesiska nyåret, om hur man sätter upp röda dekaler på sin dörr för att hålla monstret som äter människor borta (monstret är rädd för rött) och att man inte får slänga sopor på 5 dagar för att liksom inte kasta bort all lycka (?) som man vill ha det kommande året. Jag kan inte säga att det kinesiska nyåret blivit så mycket klarare för mig. Det är inte så himla enkelt.

Vi fick under lektionen också prova på att skriva kalligrafi med bläck och pensel. Svårt var det! Men kul. Jag kan inte säga att jag är överdrivet nöjd med min insats, men mina tecken (det i mitten samt det längst ner till höger på bilden nedan) går i alla fall att läsa och det står chun (i mitten) vilket betyder vår, kärlek, lust, liv, vitalitet och fu, vilket betyder tur, lycka, välsignelse.







För att inte bli totalt isolerad här bakom språkbarriären brukar vi försöka följa de nyheter som sänds på engelska på CNN. Både jag och Jens börjar nu därför bli vansinnigt trötta på rapporter om det Amerikanska presidentvalet. Förlåt, presiendtkandidatvalet. Det är helt sjukt hur mycket tid de kan lägga på att vända in och ut på minsta sak som har, eller inte har, med valet att göra. Idag var fokus på att fundera över hur stor roll det spelar att nästkommande tisdags val sker just på en tisdag. Jag fick verkligen nog och slog smått irriterad över till BBC. Där de diskuterade olika tänkbara effekter de amerikanska ränteförändringarna kan få. Händer det verkligen ingenting i några andra delar av världen?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej syster yster.
När det gäller nyhetsrapporteringen så för man nog säja att varje reklam kanal sänder mest nyheter som är intressanta för tittare som är intressanta för deras sponsorer. Då CNN och BBC är västorineterade så sänder de nyherter som är intresanta för västorinterade köpare och företag. I svensk tv så har man vad jag vet inte sänt något om vad som hänt i det taiwanesiska valet, det enda som hänt i asien är att det snöat ovanligt mycket i Kina.
De flesta människor är trots allt mest intresserade av det som händer nära dem eller det som man märker påverkard dem. Det tillhör ovanligheterna att man som du bor i en del av världen och är intresserad av en annan del eller rent av hela världen.
I sverige har vi en fin nyhetsrundgång, på mogonen tittar alla tidingar på Dagens Nyheter för att se vilka nyheter som är viktiga och på kvällen ser Dagens Nyheter på alla andra tidningar om DN hade "rätt" nyheter i tidningen samt på kvällspressen vilka de ska ha nästa dag. Resultat alla blir nöjda och glada men någon ordentlig värdering av vilka nyheter som är mest intressanta för det svenska folket sker sällan och definitivt inte hos alla tidningar.
Nu vet jag inte om det gick och förstå vad jag menar men det är nog lika bra det.
Största storebror

Eva sa...

Klart det går att förstå. Eller i alla fall att jag förstår, och det är väl egentligen det viktiga, eller? =)