onsdag 2 januari 2008

De talar om oss

I hissen på väg upp till Marco Polo, den italienska restaurang där nyårsmiddagen intogs, på 38:e våningen småpratar jag och min familj med varandra. Vi delar hiss med ett taiwanesiskt par, och plötsligt hör jag hur kvinnan säger till mannen: Ta men shuo yingwen ma? - Pratar de engelska? Mannen svarar: wo bu zhi dao - jag vet inte. Jag hade god lust att svara wo men bu shi yinggouren, wo men shi ruidianren - vi är inte engelskmän, vi är svenskar, men jag lät bli. Ville inte riskera att få några ansikten att falla sådär sista timmarna på året.



Väl uppe i restaurangen var maten vi fick var fullkomligt utsökt, och vi hade ett väldigt trevligt slut på 2007. Vi började 2008 med att dagen efter festligheterna besöka en nästan lika stilful och elegant restaurang. Den har gyllende bågar som sin symbol och man kan verkligen få måltiden komponerad helt enligt egna önskemål. Och snabbt går det. Härligt att även mamma, som fyller ett jämt antal år imorgon, kunde uppskatta denna typ av mat och då liknande restauranger finns hemma kändes det nästan som att upprätthålla en tradition.

Vi tog väldigt många bilder på fyrverkerierna ifrån Taipei 101, och efter att ha tittat igenom dem alla har jag hittat min favorit, som får avsluta det här inlägget.

Inga kommentarer: