lördag 26 januari 2008

En sötnos

Det gråa vädret och duggregnet har håll Taipei i ett fast grepp den senaste veckan, och det har gjort sitt för humöret. Har varit trött och känt mig lite sliten. Enligt min tränare kommer det dock att ändras snart, så fort vi går in i en ny "lunar period". Det har nämligen tränarens feng shui-expert förutspått, och då måste det vara sant. Jag hoppas att experten har rätt, för min skull, men framför allt för min tränares. Den stackaren är helt utom sig av trötthet efter det tunga vädret, och vet snart inte hur han ska kunna stå ut en enda dag till. Vi har ju trots allt haft dåligt väder i en dryg vecka på raken här nu....


Det kinesiska nyåret innebär bland annat att Taiwaneserna ger sig ut och shoppar mat på kaotiskt manér, och idag passade jag, Jens och en av svenskorna på att ge oss ut och betrakta spektaklet. Marknaden vi var på var mycket trång, och som västerlänningar var vi populära objekt att bjuda på allehanda matvaror. Jag gjorde så klart bort mig, genom att stoppa någon konstig kärna i munnen utan att skala den. De 5 nötförsäljare som samlats runt mig ropade alla "nej" i kör och fnissade sedan länge och väl efter mitt pinsamma misstag, men visade mig snällt sedan hur kärnan egentligen skulle ätas. Jag kände inte någon särskilt stor skillnad i vare sig smak eller konsistens.


Det var dock kul att se det hela, och på vägen tillbaka från marknaden sprang vi på nedanstående raring, uppflugen på sitsen till en scoter.

4 kommentarer:

Sara sa...

Ah! Jag är sa besviken över att inte fa uppleva det kinesiska nyaret... Nu far jag läsa om det här i stÄllet....Fina bilder!

Eva sa...

Hittills är det inte så mycket att uppleva. Som vanligt när det är Taiwanesiska högtider - mycket snack och lite hockey. =)Många "vad ska du göra under det Taiwanesiska nyåret?" blir det, men inga rafflande svar när man ställer frågan tillbaks. Har lagt upp lite fler bilder som du får trösta dig med istället..=)

Anonym sa...

Jädrans vilka schysta bilder du tar tjejen, gillar hunden :-). Ni stannar ett tag till eller? 2 veckor i Skåneland och det börjar bli vardag igen :-).

Kram Ulrika

Eva sa...

Tack! Med vår nya kamera är det dock bara att sikta och trycka av, så sitter bilden där. =) Hunden har Jens tagit, på min uppmaning, och jag är glad att bilden fångar hur bedårande den var där den satt.

Så konstigt att det kan gå så snabbt! Skåne känns så avlägset när jag tänker på det nu. Nästan som om det vore på andra sidan jordklotet..=) Skönt att det går lätt att ställa om i alla fall!

kram!