måndag 28 januari 2008

Det kinesiska nyåret: en skånings perspektiv

Förutom att regna händer det inte sådär särdeles mycket här i Taipei just nu. I söndags var jag och såg den svenske artisten Montt Mardie (http://www.myspace.com/monttmardie) spela på min favoritbokaffär, och det lät så trevligt att jag köpte med mig en skiva hem. Har inte hunnit lyssna in mig helt ännu, men är positiv.

Det som kommer att inträffa om bara en vecka är dock det kinesiska nyåret. Jag har försökt få grepp om denna högtid, men lyckas inte riktigt helt förstå vad det handlar om. Överallt dekorerar man nu med rött och guld, gärna i papperslampsform, och det allra största med högtiden verkar vara att folk reser bort. Många passar på att utnyttja ledigheten från jobbet till att semestra på (vilket märks på biljettpriserna! Tur att Kambodja inte är något populärt resmål för Taiwaneser, då hade vi nog kunnat få betala hur mycket som helst för en biljett dit), och de som trots allt ska stanna i Taiwan verkar resa ut från Taipei för att träffa sina släktingar på landsbygden. Tydligen så gör man inte så särskilt mycket mer än att äta en massa speciell mat ihop. Till exempel så lagar alla till en fisk som inte får ätas upp. Jag kan för mitt liv inte förstå hur de många dekorationerna hör ihop med att äta hot pot (som fondue, ungefär) och att inte äta upp en fisk, men något samband finns säkert. Och å andra sidan - käcka lampor, konstigt pyssel och underlig mat som man bara äter en gång om året är ett tema som faktiskt känns igen. Förutom i Sverige där vi ibland äter den konstiga maten två gånger, fast då sätter vi en gul fjäder bredvid maten och kallar högtiden för påsk istället för jul.


Är det inte konstigt förresten, att den svenska högtidsmaten är vardagsmat? Jag menar, köttbullar på julbordet? Det är ju som att sätta fram dumplings på en fin duk och kalla det för fest. Jag läste om detta på en blogg för ett tag sedan, men jag hittar inte länken nu, kommer senare. hos Pumans Dotter. Några bilder på sådant man kan finna på matbordet under kinesiska nyåret återfinns i alla fall nedan.

Godis

Bläckfisk (också godis?)

Kött? Fisk? Grönsak? Som så många andra gånger här har vi ingen aning om vad det är vi stoppar i oss.

Sist men inte minst bjuder jag på en bild av en försäljare. I rått-hatt. Det är ju råttans år i år, och självklart måste man spela på detta. Disney drar stor fördel av detta (eller vem det nu kan tänkas vara som drar fördelen, någon är det som drar in stålarna) och Mickey Mouse är ett särdeles populärt motiv nuförtiden. Att Micke är just en Mouse och inte en råtta verkar det inte vara någon som bryr sig så mycket om.


Inga kommentarer: