måndag 5 november 2007

Väder

Höstlejonet, autumn lion, d.v.s den varma sensommarsolen som river allt i sin väg är sedan länge borta. Istället har vi nu haft mulet och duggregn varvat med lite större regn några dagar. Det börjar bli mörkt tidigare (vid 17-17:30 börjar det skymma) och det känns faktiskt lite höst. Idag vid 17-tiden satt jag på Starbucks och gjorde jag läxan med en Green Tea Latte i handen. Då och då slängde jag en blick på de svartregniga gatorna nedanför där paraplyförsedda fotgängare skyndade fram och det kändes nästan som att kura lite skymning. Temperaturen har sjunkit och är till och med under 20 grader ibland, och jag har då och då långärmad tröja på mig. Det är ganska mysigt faktiskt.

Taiwaneserna tar tillfället i akt och använder yllemössa, yllehalsdukar och dunjackor. Jag skojjar inte. Däremot undrar jag stilla ifall de möjligtivs kan ha något fel på värmefunktionen i sina kroppar.

Bjuder på en bild av ett av mina favoritvardagsställen, utsikten vid MRT-stationen Zhongxiao Fuxing, där jag byter tunnelbana varje dag när jag ska till/från skolan. Såhär ser det ut en sen måndagseftermiddag den 2:e november:

Taipei är inte någon direkt vacker stad, men i mörkret och regnet blir det ändå ganska fint med alla upplysta skyltar och billyktor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fin bild.

Och, apropå fina bilder.
Jag tänkte belöna mig själv med en Canon ixus 860 IS för att jag tog förarintyg.
Vill ha en ny kamera innan jag åker till Dubai.
Den kostar 3.350:- och det kan inte bli så många slantar man tjänar på att köpa den utomlands. Nä, jag tar den lilla ekonomiska chansningen och slår till på en sån idag. Eller?