onsdag 28 november 2007

Typiskt Taipei

Det blinkar och glittrar och surrar och har sig överallt i stan nu. Julskyltandet går verkligen i linje med så mycket annat här - det är kopierat nästan rakt av ifrån USA. Inte för att det skulle vara bättre eller sämre för det, men jag påpekar detta för att ge en hint om i vilka mängder och med vilken måttlighet pyntandet sker (stora mängder och ingen måttlighet alls). Det känns lite udda att gå omkring i 20 graders värme (fast idag har det bara varit 16 grader och jag har hört mången taiwanes huttra och klaga över den oohyggliga kylan) höra julsånger spelas, se julpynt överallt och dricka jul-kaffe på starbucks.

Jag har tyvärr inga bra bilder på juldekorationerna, så jag lägger upp två bilder på scotrar istället. De är trots allt fortfarande det mest dominerande i stadsbilden, julpyntet till trots.


Både scotrar och Taipei 101. Mer typiskt Taipei blir det nog inte. (Den här korsningen är för övrigt vår närmsta, stora korsning. Jag tror jag ser den ungefär 2017 gånger om dagen. Den är väldigt mycket Taipei, för mig)



Parkerade scotrar med neonskyltar i bakgrunden.

Inga kommentarer: