måndag 5 november 2007

Ok! Då räcker det..

Skulle aldrig sagt något om att det var mysigt med höstrusk igår (eftersom universum kretsar kring mig påverkar så klart mina uttalanden vädret. Så skyll på mig nästa gång det regnar på midsommar..), för idag känns Sverige verkligen inte långt borta. Det är grått, tungt och lite rått i luften. Än så länge har den råa kylan inte letat sig in i vår lägenhet, men det kanske inte dröjer så länge. Min käre tränare tittade dock förskräckt på mig när jag frågade om det var den här typen av väder vi hade att vänta framöver, och svarade att "no! this is extremely cold!" (vi har just nu 20 grader), så man kan ju hoppas att det inte blir så mycket värre. Väderprognosen ser dock ganska dyster ut för Taipei den kommande veckan, så vi funderar på att åka till södra delan av Taiwan för att bada och sola. Trots att Taiwan inte är större än jämtland är det stora skillnader i väderlek mellan norr och söder. Det går någon form av tropis/subtropisk klimatgräns någonstans på något vis, och det gör att det enligt rykten ska gå att bada året om i söder. Det hade verkligen inte varit dumt att kunna alternera höstmys med slappande i solen.

De personer som jag tycker allra mest synd om i regnet är de som av någon outgrundlig anledning har till uppgift att hålla i en skylt. Lite var stans i stan står det människor som med tomma blickar stirrar rakt framför sig, och håller en skylt upprätt med ena handen. Vad det står på skyltarna förstår jag oftast inte helt, men på tunnebanan kan jag se att det ofta handlar om att rulltrappor är farliga saker och hur man ska göra för att överleva en åktur med dessa hastighetsmonster ("Escalators move fast at 39 meters per minute!" både står det på skyltar och ropas ut i högtalare). De som står utspridda i andra delar av stan håller antagligen skyltar med någon form av reklambudskap, men de står verkligen på de mest udda ställen och jag kan för mitt liv inte begripa poängen med denna form av marknadsföring. Jag hoppas att de får ohyggligt mycket betalt och kan leva lyckliga i alla sina dagar efter en kort karriär som skylt-hållare.

Inga kommentarer: