lördag 3 november 2007

Skånekoloni

En lite lustig slump (?) är att de flesta av svenskarna här i Taiwan är från skåne. De svenskar som jag är Jens umgås med allra mest är superskåningar, så förankrade i skånskan och den skånska mentaliteten att det nästan fortfarande luktar skånsk mylla om dem. Den enda svenska restaurangen har en kock från Malmö, som lagar mat med rötterna i vårt platta landskap. Är det för att det är lite, lite närmare till Taiwan från skåne? För att det går bättre förbindelser mellan Köpenhamn och Taipei än från Stockholm? Hur jag än vrider och vänder på fenomenet kan jag inte hitta någon bra förklaring,

Ikväll har jag bjudit in en frisk fläkt till vårt umgånge, en amerikansk kille jag träffade och lärade känna för ett tag sedan. Så nu blir det engelska kring matbordet ikväll, och inte total skånedominans längre. Kanske väl överdrivet att kalla blandningen som uppstår för mångfald, men lite variation blir det i alla fall. I vilket fall som helst blir det säkerligen väldigt trevligt.

Blogged with Flock

Inga kommentarer: