fredag 16 november 2007

Ofräscht

Igår när jag skulle till skolan hamnade jag med den värsta taxichauffören jag haft hittills. Jag borde ha fattat redan innan jag klev in, för taxibilen var den skruttigaste jag sett den med, men jag hade bråttom och hoppade in i första bästa bil. Chauffören tuggade betle nuts - en sorts halvnarkotisk nöt som vissa taxichaufförer och långtradarförare använder för att hålla sig vakna. Nöten ökar salivutsöndringen väldigt mycket, och den här gubben satt ideligen och spottade röda strålar saliv (nöten gör folk röda i munnen, det ser rätt räligt ut) i en liten kopp Dessutom skakade han och svettades ymnigt. Jag blundade, höll andan, och kom till skolan i tid i alla fall.

Senare på dagen, efter en otroligt trevlig eftermiddag hos en av svenskorna i Tienmu (faktiskt den person som var den första att introducera mig till filmjölkspulvrets värld, vilket jag är henne evigt tacksam för), tog jag en taxi till tunnelbanestationen och hamnade med en chaufför som spenderade hela sträckan med att rapa och fisa ljudligt.

Väl på tunnelbanan var det packat med folk, eftersom jag åkte i rusningstid, och självklart hamnade jag bredvid en kille vars mun inte sett en tandborste på flera år. Han stank ruttet ur munnen.

Det var inte dagen för trevliga transporter igår. Men trevligt hade jag, både i skolan, i Tienmu och på restaurang och bar på kvällen. Nu ska jag och Jens äta frukost i sängen och se en film.

Inga kommentarer: