måndag 12 november 2007

Kenting

Tänk er ett sådant där ambulerande tivoli. Slå fast det vid en vik, lägg till ett styck gata och en väldans massa små stånd som säljer fullständigt meningslöst tingeltangel, så har ni Kenting. Dessutom var det fullständigt omöjligt att hitta något ätbart för dagens övriga mål så snart middagen var uppäten. Förvisso åt vi middag på en mycket trevlig uteservering och i klass långt över förväntan, men det kunde inte riktigt kompensera för att min mage inte fick en enda gnutta fibrer under resten av helgen. Fast det kanske också hör ett ambulerande tivoli till?

Solen sken i alla fall. I kapp med blåsten, men det var varmt och skönt i alla fall. Vi hyrde skotrar och åkte runt nästan hela södra Taiwan. På sina ställen var det otroligt vackert, och det var väldigt kul att köra skoter. Att man blir så otroligt snygg i hjälm gör ju inte saken mindre skojig. Jag provade att köra i taiwanesisk stil - med tröjan/jackan bak och fram, men förstår fortfarande inte riktigt poängen med det. De allra flesta skoterförare här har tröjan bak och fram, men jag har alltså ännu inte begripit varför. Att de har långärmat på sig i även den västa hetten beror på att man inte vill få sol på sig, "taiwanese girl need white skin to make man happy", som den tjejen jag frågade angående fenomenet uttryckte sig. Men det borde ju i rimlighetens namn ge lika bra solskydd om man sätter på jackan bak och fram som om den används rättvänd?

I alla fall. Tempereturen i Kenting var mycket skön, och staden passade perfekt till att köra ifrån. Förstår verkligen varför stället blivit populärt, men det är ju en hel del här nere som jag inte riktigt förstår. Det var i alla fall fantastiskt att se havet igen. Det hade jag längtat efter!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Eva! Jag är en tjej från Malmö som i februari ska flytta till Taipei med min sambo eftersom han blivit förflyttad dit via jobbet. Jag har en miljon frågor om hur du löst allt det praktiska och om hur det funkar att flytta till Taipei. Vore evigt tacksam om vi kunde få kontakt.
Om du ser detta kan du väl maila mig på: me2clever@hotmail.com
Nervös och spänd inför vår flytt till Taiwan.
Hoppas du har det bra!

MVH/Malin

Anonym sa...

De tar på sig jackan bak och fram för att då drar det inte igenom blixtlåset när de drar på.

Eva sa...

haha! Det borde jag tänkt på! Att de vill slippa ALL den hemska, kalla luften som kan ta sig igenom ett blixtlås! =) Jag kör nog inte skoter tillräckligt ofta för att begripa hur det ska göras, märker jag.. =)

Eva sa...

Malin: Jag har mailat dig! om mitt mail skulle ha kommit bort får du jättegärna kontakta mig och ställa alla frågor du orkar! Jag nås på: evakronfalt@gmail.com.