tisdag 19 februari 2008

Ljud jag saknar

Säkerligen finns det någon av våra hundratals kanaler som visar någon form av komediserier vid någon tidpunkt på dagen, men jag har inte lyckats pricka in någon sådan sändning ännu. Det är alltså snart 6 månader sedan jag såg något avsnitt av "vänner" eller liknande, och jag kan sakna ljudet av det där pålagda burk-skrattet ibland. Det är något så banalt och vardagligt över det, som jag aldrig tänker på när jag är hemma men som fattas mig lite när jag är här. Ljudet av Rapports jingel saknar jag också, framför allt på morgonen när man är lite nyvaken och ljudet av morgonnyheterna blandas med doften av nybryggt kaffe. Svenska hallåor och underhållningsprogram ser jag också fram emot att få lyssna till om 2 veckor.


Tyvärr kommer jag väl antaligen inte att kunna få uppleva så mycket sommarljud, men kanske kan jag få höra en och annan efterlängtad koltrast. Deras sång på vårkanten, när det fortfarande är lite kallt i luften men börjar bli ljusare på eftermiddagarna, är något av det bästa jag vet med Sverige. Varma sommardagar tycker jag om Hemglassbilen och ljudet av en motogräsklippare långt i fjärran.

Fast mest av allt saknar jag nog havet och tystnaden hemma i Vejbystrand, och det får jag garanterat uppleva. Det ska bli kanon!

Inga kommentarer: