tisdag 12 februari 2008

Har du diarré?

Jag har ju tidigare nämnt att man pratar om lite andra saker här i asien än vad vi gör hemma, och att det är ok att säga vissa saker som inte skulle vara ok att säga i Sverige. Min personliga tränare är ett exempel på en person som ganska ofta säger saker till mig som får mig att reagera lite, och han ställer frågor som jag verkligen inte skulle förvänta mig att få av en svensk. Ämnen som avhandlats redan i början av vår bekantskap är giftemål, planer på att skaffa barn, klädstorlekar och så klart kommentarer om att jag ser för djävlig ut när jag är trött. Jag trodde att jag vant mig vid det där nu. Att han inte skulle kunna säga fler saker som jag skulle kunna hoppa till av. Så fel jag hade.

När jag idag ringer för att tala om att jag inte kan komma på dagens träningspass eftersom jag fortfarande inte känner mig helt frisk sedan min resa frågar min tränare rakt ut "har du diarré?". "eh..." svarar jag, och kläcker ur mig något rumsrent om att jag nog ätit något olämpligt i Kambodja, medan jag hoppas på att vi snabbt kan komma ifrån detta samtalsämne. "Jag har nämligen diarré just nu" fortsätter min tränare. "eh..." blir mitt intelligenta svar ännu en gång. "ja, jag åt för mycket fisk under det kinesiska nyåret" förklarar han, och jag funderar på om jag ska be honom vänta medan jag hämtar block och penna för att anteckna, men inser sedan att han nog fortfarande inte förstår ironi och låter det hela därför passera.

Inga kommentarer: