torsdag 21 februari 2008

Fördel Taipei

Många saker här i Taipei är lite udda. Visst är folk serviceinriktade, de springer benen av sig för att vara en till lags, men bara så länge man vill ha saker inom ramarna för så som det är tänkt att man ska vilja. Skulle man vilja ha mer av något och mindre av något annat till en maträtt man beställer ser personalen ofta ut som att de fått "syntax error" i hela huvudet. Ett av de roligaste exemplen tycker jag är Saras försök att köpa croissanter. Men det finns så klart saker som fungerar bättre än hemma. På mitt gym finns till exempel schampo, balsam och duschtvål (som doftar underbart!) i alla duschar, så det slipper man kånka med sig. Handdukar i diverse storlekar finns också till låns, och likaså finns sminkbord med stora speglar, bra ljus, hårfönar, tops, bomullstussar och annat som kan vara bra när man gör sig fin. Varför har inte Gerdahallen i Lund anammat ett sådant här koncept (jag vet svaret: för att alla studenter köper ett träningskort i början på terminen och att de flesta sedan upptäcker att det är roligare att dricka öl än att svettas på gymmet - dvs de behöver satsa på att locka med bekvämligheter, de går runt ändå). Igår provade jag mitt gyms träningslokaler i stadsdelen Tienmu (California fitness är en kedja som finns över hela staden) tillsammans med än vän, och det var riktigt trevligt. Att jag i omklädningsrummet efteråt genast blev pådykt av en främmande taiwanesiska som berättade att hon minsann aldrig sett mig träna där förut och undrade ifall jag var ny i stan, är sådant man får stå ut med.

En annan stor fördel med Taipei är vädret. Efter en hel lång månad med tråkigt väder, och efter att ha haft dåligt väder mesta delen av tiden ända sedan nyår, har nu temperaturen ökat 10 grader på en vecka. Igår hade vi över tjugo grader och solsken. Lunchen intog jag i en biergarten på en tysk (såklart) restaurang och det var helt fantastiskt. Idag blir det dock lite kallare igen, enligt väderleksrapporten. Kanske ner mot kyliga 18 grader....

18 ~ 24 CLEAR BECOMING PARTLY CLOUDY COOL~COMFORTABLE


Inga kommentarer: