tisdag 19 februari 2008

I Kina käkar de hundar, och är lite annorlunda..

Taiwan är förvisso till stor del befolkat av före detta kineser, men länderna verkar skilja sig ganska mycket åt ändå. Jens visade mig precis den lista med krav på hur man ska se ut för att kunna bli medaljutdelare vid OS i Peking, och jag kunde inte låta bli att skratta. Vem har satt ihop den där listan, och vad tänkte de på?

De måste vara mellan 18 och 24 år, mellan 1,68 och 1,78 meter långa. ..Avståndet från pannan till näsroten, från roten av näsan till nästippen, och från nästippen till hakan ska vara lika, lyder en av reglerna. En annan regel förklarar att längden av ögonen ska vara tre tiondelar av längden av hela ansikte.
Läs hela artiklen från DN här. Det roligaste jag hört om OS var dock när min vän berättade för mig hur man i Kina försöker uppfostra sin befolkning i fint uppförande, och därför den 11:e varje månad har stora kö-dagen. Siffran 11 ser ut som två fina rader, och för att det ska vara lätt att komma ihåg har man valt ut denna dag till dagen då kineserna ska öva på att köa. Resten av månaden är det ok att de knuffas och trängs i vanlig ordning, men när västisarna väl kommer för att se på OS så ska kineserna ha fått kläm på det här med vänta på sin tur. Det ska bli spännande att se om projektet lyckas...


2 kommentarer:

Ulle sa...

Hello tjejen!

Haha såg artikeln i DN som du skriver om, helt sjukt.

Kul att du ska till Sverige, du får höra av dig om du har tid att träffas för en fika.

Kram till dig
//Ulrika

Eva sa...

Hej Ulle!

Schemat kommer att vara väldigt späckat, men självklart hör jag av mig om jag har vägarna förbi malmö! Eller kanske du har tid med en lunch i Lund någon dag? Vi hörs! kram!