söndag 27 april 2008

Keelung

Wannabe Hollywood? Det är ganska långt ifrån, i många avseenden.

Vaknade tidigt idag och fick för oss att vi skulle hyra en bil och köra ut till nordkusten. Enligt Jens, som körde, var det faktiskt inte alls så svårt att manövrera sig runt i den här tokiga trafiken. Jag tyckte att Jens körde hur bra som helst, och blev bara lite förvånad när jag plötsligt fick höra honom lugnt konstatera att "..jaha.. nu fattar jag hur det hänger ihop. Jag och den bilen framför som jag bara hängde på, vi kör mot enkelriktat. Ok."


Jag läste ett inlägg på en blogg där frågan ställdes om ifall det var för sent att bli turist i det land man bott när man snart ska lämna det. Jag tycker inte det. Även om vi varit runt en del i Taiwan så har vi mestadels spenderat vår tid i Taipei, där vi bott. Av flera anledningar är jag glad för det. Bland annat för att vi faktiskt inte hade fått så bra uppfattning om Taipei och kunnat lära oss att känna oss så pass hemma här som vi faktiskt gör om vi tagit varje chans vi fått att bege oss utanför staden, men framför allt för att jag inte tror att det hade gett mig lika mycket att turista tidigare som det gör nu. De utflykter vi gjorde i början av vår vistelse här slutade nästan alltid med att jag kom hem något besviken och lite frustrerad. Det fanns ju ingenting att se här! Inget som jag tyckte var vackert! Även om jag redan tidigare visste att kulturskillnaderna och ovanan vid att se landet låg bakom dessa dystra intryck, så hjälpte den insikten mig inte att se förbi olikheterna mellan det jag är van vid att uppfatta som vackert hemma i Sverige och det jag såg i Taiwan. Nu har jag vant mig mycket mer vid landet, och precis som jag i början upptäckte att jag kunde se nyanser i tillvaron och i staden omkring mig, upptäcker jag nu att jag kan se andra saker än tidigare och att jag tycker att här är väldigt vackert. Förvisso är det inte svårt att tycka att delar av nordkusten här är fin, men även den väldigt fula staden Keelung, som i princip bara är ett enda stort virrvarr av lyftkranar, pråmar, betong och annat som hör industrihamnar till, tyckte jag hade sin charm.

Nedan tre bilder från en av de mera oemotståndliga delarna av nordkusten, Heping Island Park, med fascinerande klippformationer.



Inga kommentarer: