söndag 13 april 2008

Svensk sommar

Har just sett "Farväl Falkenberg", vilken i all sin knasighet är en av de absolut bästa filmer jag sett på länge. Jag tyckte otroligt mycket om den. Hemsk, men fin. Förutom historien som berättas består filmen av mängder av bilder ifrån sommar-Sverige och jag blir återigen påmind om hur mycket jag tycker om Sverige. Speciellt på sommaren. De svala nätterna. Fåglar som sjunger i skymningen. Ljuset. De långa dagarna. Att så mycket är semesterstängt. Att man så ofta bara hänger och bara är. Att allt luktar så gott när det är solvarmt. Att luften är så fräsch.

Bland det bästa jag vet är att sitta inomhus med öppen balkongdörr, sådär varm och trött som man blir efter en dag i solen, och plötsligt känna den första kalla vindpusten av lite kylig kvällsluft. Kan det bli bättre? Helt ärligt?

Just nu längtar jag hem.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Svenska sommaren är härlig men ack så kort! Hade nog gärna bytt ut den mot Taipei! :) Ha de gott!

Eva sa...

Mitt tips är att göra som vi - Byt ut de övriga 9 månaderna (september till maj) mot Taipei, och kom hem lagom till den Svenska Sommaren! Vi är väldigt nöjda med tidpunkten för vår vistelse här..=)