lördag 29 december 2007

Västisar

Både jag och Jens reagerade över mängden västerlänningar i Hong Kong. Vart man än vände sig så kunde man räkna med att se någon västis ganska snart. Min ena bror, för vem Hong Kong innebar det allra första mötet med asien, kontrade dock mina och Jens kommentarer om att "så många västisar här är!" med "jag tycker det är ganska många kineser". Så rätt, så rätt.

När vi anlände till Taipei var vi alla hungriga och lite trötta, och jag lyckades få in oss på en ganska skraltig lokal restaurang där fläsklägg i nudelsoppar var specialiteten. Mamma tittade lite halvskeptiskt på det stora köttstycket, med ett sugrör instucket i benet för bättre grepp, men åt glatt. (Hon har även gett sig upp i utkikstorn i Hong Kong trots att hon inte gillar höjder, och gått på snake alley i Taipei trots att ormar inte är favoriten - respekt!)

I alla fall. När vi kommer ut ur restaurangen möter vi en amerikan vid ett övergångsställe. Han breder ut sina armar och utbrister glatt "herregud! jag tror aldrig jag har sett så många vita på en och samma gång i Taipei någonsin tidigare!" Jag och Jens ansåg vår utsaga om det ringa antalet västerlänningar i Taipei bevisad.

Inga kommentarer: