torsdag 20 december 2007

En taiwanesisk julhälsning

De verkar helt galna i julen här borta. Överallt är det pyntat med girlanger, med uppblåsbara saker, men gulliga figurer i tomtekläder och sist men absolut allra mest med blinkande ljusdekorationer. Jag kan verkligen inte begripa hur det kan bli en sådan stor grej, när de inte ens firar jul. Ingen är ledig på måndag. Eller tisdag heller, för den delen. Bland de taiwaneser jag pratat med är det inte alla som ens byter julklappar med varandra och ingen verkar överhuvudtaget bry som om själva högtiden, men pyntat är det. På skolan har de till och med gjort så miniatyrer av juldekorationsteman som man kan rösta på, och den miniatyr som får flest röster ska sedan förverkligas i någon jättelik juldekoration som ska pryda skolans entre nästa vecka.

Och mitt under min privatlektion imorse kommer det in en kille med tomtedräkt, renmössa och en liten cd-spelare ur vilken jingle bells strömmar. Killen nynnar med i låten, och önskar sedan mig och min lärarinna god jul genom att ge min lärarinna ett kort ifrån skolans kontor. Lärarinnan verkar bli överraskad och jätteglad. Jag får ett foto på ren-killen, och sedan tar han sin musikspelare och nynnar vidare ut ur rummet.

Vädret de senaste dagarna har dock varit det bästa vi haft sedan vi kom hit, 26 grader, sol och blå himmel. Julkänslan är obefintlig, killar i renmössor till trots.

2 kommentarer:

Linn Arvidsson sa...

Hej!
Jag har lagt till din blogg bland mina bokmärken nu, tycker det är riktigt kul att läsa hur livet därborta är. Har varit intresserad utav Taiwan sedan jag bodde ihop med två taiwanesiska tjejer för 2 1/2 år sedan. Så, ja, det är kul att läsa hur svenskar har det där borta. :)

Och när du beskriver hur pyntat det är där borta förstår jag varför julkortet jag fick av Yen-Ting var så pråligt jämnfört med våra svenska varianter. Var länge sen jag fick ett sånt snyggt julkort. :P

ska kila vidare nu, men du kommer nog få fler kommentarer av mig i framtiden.^^
// Linn

Eva sa...

Hej Linn!

Vad roligt att du gillar bloggen! Verkligen kul att få kommentarer! Du har helt rätt i att julkorten här är rätt annorlunda än de vi har hemma, verkligen mycket mer dekorerade. Kul att se i alla fall! Har du vägarna förbi får du höra av dig..=)
Eva