torsdag 13 december 2007

Sömnbrist

Den här veckan har varit intensiv för mig. Många mail i inboxen efter semestern, och så har jag börjat level 2 på kinesiskan och dessutom haft privatundervisning. Det känns otroligt mycket lättare att gå upp på morgnarna nu när jag inte kan ligga och dra mig hur länge jag vill utan måste vara i skolan antingen 9 eller 10, konstigt nog! Över lag känns dagarna mycket roligare när de börjar med undervisning direkt på morgonen, även om jag har varit väldigt trött på eftermiddagarna. Dels märks det faktiskt ganska stor skillnad på att ha 3 timmar kinsesiska istället för 2 vissa dagar, och dels så kör den nya läraren på i ett rasande tempo och det är verkligen tröttande att försöka hänga med. Dessutom har jag hunnit med att träna, käka middag med vänner, handla på IKEA och få min dos av jul genom att få höra några smakprov av vad den svenska kör som kommit hit till Taiwan för att uppträda kring lucia kommer att framföra. Ett par medlemmar av kören anlände i måndags och var med på middag hemma hos ett par vänner, där vi både åt mat och bakade lussebullar. Efter maten lyckades jag övertala dem att sjunga ett par låtar, vilket de gjorde väldigt vackert i 4 stämmor, samtidigt som glöggen blev klar på spisen och bars in till bordet där vi satt - rykande het och starkt doftande. Det ögonblicket är nog den mesta jul jag kommer känna i år, och för mig var det perfekt.

Lite konstigt har det också varit, att inte befinna mig särskilt mycket längre ifrån Jens än cirka 2 meter under 9 dagar, och sedan inte få se honom alls på 4. Det problemet åtgärdas dock snart, eftersom jag lyfter mot Seoul redan klockan 08:15 imorgon (att det betyder att jag måste gå upp vid 04:30 och att jag inte har packat ännu försöcker jag förtränga).

Lite konstigt, fast mest lusigt, är det också att så gott som alla svenskar i taiwan verkar veta när nästa leverans till IKEA kommer. Utanför Sverige har IKEA-affärerna ofta en liten shop där de säljer svensk mat, så som knäckebröd, kaviar, mjölkchocklad mm. Varorna tar snabbt slut, och det är rätt roligt att alla spetsar öronen så snart IKEAs leveranser kommer på tal. "Nu är kaviaren slut på IKEA i stan igen..*suck*", kan någon säga och se genuint ledsen ut, bara för att snabbt skina upp igen när hon/han får veta att det ska komma in en leverans till IKEA som ligger norrut i stan om bara ett par dagar. Själv stack jag till IKEA idag, efter att ha fått veta att det skulle komma in en container med mat i morse. Och mycket riktigt var hyllorna fyllda av mor annas pepparkakor, skorpor, knäckebröd och kaviar. Jag dök som en hök över de två sista tuberna Kalles original. Hoppas Jens blir glad när han får veta att jag jagat rätt på kaviar till honom, som en annan liten husmor! =)

Men, trots allt är det inte jag som är tröttast. Jag har ändå sovit ganska ok. Min privatlärare i kinesiskan har dock legat sömnlös nästan hela veckan. Hon förklarade att hon legat vaken och tänkt hela nätterna, och därför inte kunnat sova. Det kan man ju förstå. Ibland snurrar tankarna så det blir svårt att somna. "Tänkt på vaddå?" frågade jag, och fick snabbt det självklara svaret: "kläder!". Joe, eh. Det brukar jag ju också ligga sömnlös över. Eller inte. I alla fall var nu hennes jättestora problem vad hon skulle ha på sig på lördag, då hon skulle på en träff. Hon ska träffa en klasskamrat som hon inte sett på 20 år, och hon kunde för sitt liv inte bestämma sig för vad hon skulle ha på sig, hur hon skulle ha sitt hår och hur hon skulle sminka sig. "Ska jag se ung ut? Eller professionell? Eller ska jag trycka på att jag är lärare?" filosoferade hon. Jag hade lite svårt att sätta mig in i problematiken och försökte fundera ut hur man säger "dagens i-landsproblem" på kinesiska, men jag kom tyvärr inte på det....

Inga kommentarer: