torsdag 13 december 2007

Eva får pippi


Jag gillar djur. Jag gillar djur väldigt mycket. Nästan alla djur, utom insekter (främst spindlar) och inbrottsbenägna apor står högt i kurs hos mig. Topp-tre-listan, i bakvänd ordning, ser ut enligt följande:

3) grisar
2) fåglar (speciellt ankor)
1) hundar

Därför blev jag inte mindre glad än ett barn på julafton när jag upptäckte att världens största inhägnade fågelpark finns i Kuala Lumpur och fick med mig Jens dit. Parken var helt fantastisk, med undantag för att de underbara rovfåglarna verkade ha för små burar. De såg förvisso välmående ut, men jag har svårt att tänka mig att dessa mäktiga djur kan trivas på några få kvadratmeter. Övriga fåglar hade stora områden att röra sig på, och jag önskar jag bodde lite närmare så att jag kunde komma tillbaka ofta, ofta och titta på dem.


Självklart betalde jag den krona som det kostade att få en uggla på axeln och en hornbill på armen. Jag skulle kunna göra det om och om igen.

Inga kommentarer: